PARÍŽ 11. septembra (WEBNOVINY) – Prepúšťaniu a reštrukturalizácii automobilky PSA Peugeot Citroën sa nedá vyhnúť, ak sa má zabezpečiť jej budúcnosť, priznala francúzska vláda v správe týkajúcej sa finančnej situácie spoločnosti.
V správe však vláda kritizuje rozhodnutie PSA zatvoriť továreň Aulnay na predmestí Paríža bez toho, aby uvažovala o iných možnostiach ako napríklad o závode v Madride.
„Štúdia poukazuje na to, že PSA je v súčasnosti v náročnej situácii, ktorá pramení z ekonomických a štrukturálnych príčin,“ uvádza sa ďalej v správe, ktorej zostavením poverila vláda experta Emmanuela Sartoriusa.
Taliansko a Španielsko škodí Francúzom
Negatívne na automobilku podľa vlády vplýva jej závislosť na trhoch v Taliansku a Španielsku, ktoré sužuje dlhová kríza, ako aj jej pomalá expanzia na medzinárodných trhoch.
Francúzska automobilka už skôr informovala, že plánuje zrušiť 8 tis. pracovných miest vo Francúzsku. Ide tak o počet nad rámec 3 500 miest, ktorých zrušenie ohlásila minulý rok. Pre náročné podmienky na európskom automobilovom trhu tiež plánuje zatvoriť továreň Aulnay v okolí Paríža a znížiť výrobu v továrni Rennes na západe krajiny.
Vládna správa ďalej uznala, že je potrebné znížiť produkciu, keďže menšie závody skupiny v minulom roku využívali v priemere iba 61 % svojich maximálnych kapacít.
„Zatvorenie montážnej linky je preto nevyhnutné,“ tvrdí správa. Vo vládnej štúdii sa ďalej uvádza, že rozhodnutie zatvoriť továreň Aulnay je „bolestivé pre Francúzsko“, pričom továreň v Madride „trpí početnými nedostatkami“, vrátane toho, že je stará, má nízku kapacitu a je ďaleko od dodávateľov.
Riešením je znižovanie nákladov
Správa tiež poznamenáva, že výrobca áut PSA by sa nemal v rámci snáh o zníženie strát sústrediť iba na znižovanie nákladov a jeho ohlásené rušenie pracovných pozícií by nemalo ovplyvniť jej kapacity v oblasti výskumu a vývoja.
Francúzska automobilka má na Slovensku závod v Trnave, ktorý je technologicky najnovší v skupine PSA Peugeot Citroën.
Strategická investícia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla do začatia výroby 700 mil. eur. V júni 2006 sa začala výroba modelu Peugeot 207.
Už v prvom štvrťroku 2009 prišla na trh novinka Citroën C3 Picasso, ktorá sa vyrába výhradne na Slovensku. Investície do jeho výroby dosiahli ďalších 100 mil. eur. V novembri 2011 začal závod s výrobou modelu Peugeot 208.