BANSKÁ BYSTRICA 14. decembra (WEBNOVINY) – Procesy prebiehajúce v Banskobystrickej regionálnej správe ciest smerujú podľa predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja Milana Murgaša k zvýšeniu efektívnosti činnosti tejto župnej akciovej spoločnosti a k zlepšeniu jej hospodárenia. Murgaš to uviedol vo svojom stanovisku pre médiá k informáciám o podozreniach z tunelovania Banskobystrickej regionálnej správy ciest prostredníctvom jej pôvodne dcérskej firmy Regionálne cesty, s. r. o., ktorej väčšinovým majiteľom sa po mesiaci od založenia stala firma sídliaca v britskom Londýne.
„Prebiehajúce procesy nemenia majetkové vzťahy, ani nestavajú Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) do nevýhodnej pozície. Naopak, najmä výdavková pozícia BBSK sa vo vzťahu k akciovej spoločnosti zlepší. Kraj tak bude schopný za menej prostriedkov zabezpečiť pre občanov kraja kvalitnejšiu údržbu ciest II. a III. triedy,“ uvádza Murgaš v stanovisku. Na akékoľvek ďalšie otázky k tejto téme pre agentúru SITA odmietol odpovedať s tým, že všetko podstatné uviedol v tomto stanovisku.
Spoločnosť s ručením obmedzeným Regionálne cesty vznikla 28. októbra ako 100-percentne dcérska firma akciovej spoločnosti Banskobystrická regionálna správa ciest, ktorej 100-percentným akcionárom je Banskobystrický samosprávny kraj. Ako časť krajských poslancov upozornila začiatkom novembra, o založení dcérskej firmy nevedeli členovia predstavenstva ani dozornej rady Banskobystrickej regionálnej správy ciest, poslanci sa o ňom dozvedeli náhodou z obchodného registra.
Zmluvou z 25. novembra prešli z Banskobystrickej regionálnej správy ciest na firmu Regionálne cesty ako nepeňažný vklad práva a povinnosti z Rámcovej zmluvy o údržbe, ktoré jej zabezpečujú objednávky na údržbu ciest vo vlastníctve Banskobystrického kraja do konca roka 2037. Agentúru SITA o tom informoval podpredseda dozornej rady Banskobystrickej regionálnej správy ciest Ladislav Kukolík. Od 1. decembra je novým, 70-percentným majiteľom Regionálnych ciest firma CENTRAL AND EASTERN EUROPE INFRASTRUCTURE INVESTMENTS LIMITED, sídliaca v britskom Londýne, pôvodná materská firma Banskobystrická regionálna správa ciest zostala menšinovým vlastníkom. Výsledkom celého procesu teda je, že BBSK si u teraz už väčšinovej súkromnej firmy Regionálne cesty musí údržbu svojich ciest objednávať každoročne pod hrozbou pokuty vo výške 20 percent z celoročného úhrnu ceny prác a výkonov. Pre budúci rok by táto pokuta bola 1,82 milióna eur. Kukolík dnes z poverenia dozornej rady odoslal na prokuratúru trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre podozrenie z porušovania zákonov a trestnej činnosti. Poslanci Tatiana Štulrajterová, Peter Lačný a Jozef Šimko pre agentúru SITA komentovali vstup britskej firmy do Regionálnych ciest ako možné tunelovanie krajskej firmy.
Funkciu valného zhromaždenia zastáva v Banskobystrickej regionálnej správe ciest Murgaš, keďže je štatutárnym zástupcom samosprávneho kraja ako jediného akcionára tejto firmy. Rovnaké postavenia mal aj vo firme Regionálne cesty, kým bola 100-percentnou dcérou Banskobystrickej regionálnej správy ciest. Pre agentúru SITA Murgaš 8. novembra uviedol, že dôvodom, prečo si Banskobystrická regionálna správa ciest založila dcérsku s. r. o. Regionálne cesty, je potreba oddeliť údržbu ciest vo vlastníctve kraja, ktorá zostane na starosti materskej firme, od biznisu, čiže údržby komunikácií pre iné subjekty, čo má byť úlohou dcérskej firmy.
Časti krajských poslancov sa videlo už založenie firmy Regionálne cesty zbytočné a podozrivé, Murgašovi preto 9. novembra doručili návrh na zvolanie mimoriadnej schôdze zastupiteľstva. Podľa zákona mal Murgaš mimoriadne zasadnutie zvolať do 30 dní, čo ale neurobil. Pre agentúru SITA uviedol, že podľa navrhovaného programu usúdil, že by to bolo zbytočné zasadnutie a znamenalo by plytvanie zdrojmi na jeho organizovanie, preto ho nezvolal. „Nechal som to na poslancov, nech ho zvolajú sami. Keďže tak neurobili, iba sa potvrdilo, že išlo o predvolebnú frašku,“ povedal Murgaš. Podotkol, že podľa zákona mimoriadne zasadnutie mohol, ale nemusel zvolať.
SITA