KOŠICE 17. októbra 2016 (WBN/PR) – Prvou premiérou baletu v sezóne nový projekt Ondreja Šotha.
Prvou premiérou baletného súboru Štátneho divadla Košice v novej divadelnej sezóne bude nový projekt z autorskej dielne choreografa a režiséra Ondreja Šotha. V piatok 21. októbra o 19:00 vstúpi na javisko Historickej budovy Štátneho divadla Košice legendárny Charlie Chaplin.
Ondrej Šoth prizval ku spolupráci na tomto projekte scenáristku a dramaturgičku Zuzanu Mistríkovú, s ktorou vytvorili úspešný umelecký a tvorivý tandem v mnohých úspešných inscenáciách nielen košického baletu. Obaja sa na inscenácii podieľajú aj scenáristicky. Choreograficky necháva Šoth priestor aj členovi baletu Marekovi Šarišskému, ktorý bude mať na starosti choreografie detských častí predstavenia. Groteskné sekvencie predstavenia vytvorí mím, herec a pedagóg Juraj Benčík. Juraj Benčík sa stal počas svojej bohatej kariéry blízkym spolupracovníkom Milana Sládka a ako prvý a doteraz jediný slovenský herec získal kontrakt na pozícii clown v najväčšom a najúspešnejšom svetovom divadelnom cirkuse Cirque du Soleil. Dôležitou súčasťou predstavenia sú kostýmy a scénografia. Kostýmová výtvarníčka Ľudmila Várossová vytvorila pre balet Charlie Chaplin kostýmy, ktoré budú prierezom viacerých štýlov a umeleckých období. Zaujímavé scénografické riešenie pripravil Juraj Fábry, filmové fragmenty predstavenia natočil Vasyl Sevastyanov.
Charles Spencer Chaplin, bol považovaný za jedného z najuznávanejších a najvšestrannejších filmárov – geniálny komik a herec, ale tiež scenárista, hudobný skladateľ a režisér. Jeho umelecký život je inšpiráciou pre mnohých tvorcov nielen v oblasti filmu, ale i z hľadiska celého umeleckého spektra. Večný tulák, ktorý vďaka svojej húževnatosti, ale i talentu génia, zažil nesmierny úspech a slávu, ale tiež osočovanie, krivdu či prenasledovanie, ktorého sa nezbavil do konca svojho života. Ondrej Šoth chce priblížiť dnešnému publiku Charlieho Chaplina, nie len ako geniálneho herca a filmového tvorcu, ale aj ako syna, manžela, otca – človeka, ktorý aj napriek neuveriteľnej sláve a bohatstvu, zostáva stále nohami na zemi a s pokorou a strachom spomína na časy, keď ako dieťa nemal čo jesť, prebýval na ulici a celé detstvo trpel veľkou chudobou…
V úlohe Charlieho Chaplina budú v predstavení alternovať sólisti Sergii Iegorov, Maksym Sklyar, Vasyl Sevastyanov, Dmytro Krutii a Marcel Medvecz, postavu Charlieho – dieťaťa stvárnia Šimon Topolčáni, Tomáš Kopal. V ďalších postavách diváci uvidia Kostiantyna Brandlera, Eugeniia Korsakova, Igora Pashka, Mareka Šarišského, Elenu Chetvernyu, Liudmylu Kolimečkov Vasylyevu, Jozefa Marčinského, Šimona Stariňáka, Giorgu Bergamasco, Anastasiu Kravtcovu, Evu Sklyarovu, Janu Kolesovú- Hriadeľovú, Katarínu Frigovú, Ninu Ravasovú, Františku Vargovú, Shoko Yamadu, Ami Fujikawu, Lillu Babos, Dariu Ivanenko, Silviu Borsetti, Kristinu Kostiuchenko, ale aj ďalších dvoch detských sólistov Matejha Kristana a Jozefa Gbúrika.
Režisér a choreograf Ondrej Šoth o Chaplinovi: Ovplyvnil milióny a zľakli sa ho
Po Milanovi Rastilavovi Štefánikovi a Sándorovi Máraiovi je hlavnou postavou vášho nového autorského projektu legendárna postava čiernobieleho filmu Charlie Chaplin. Kedy a prečo vznikla prvotná myšlienka pretaviť do tanečného divadla život Charlieho Chaplina?
Nápad sa zrodil pred dvoma rokmi a motiváciou bol akýsi nespravodlivý tlak, ktorý sa v súčasnosti deje v politike, v spoločnosti, proti ktorému treba obhajovať ľudské postoje a humanistické ciele, pri ktorom by sa nemalo zabúdať na chudobu. Motiváciou bol aj boj proti silnejúcemu fašizmu, aj u nás na Slovensku. Jednoducho chcem ľuďom priblížiť humánne a ľudské postoje, aby ľudia videli, že história sa opakuje a že tu bola osobnosť, ktorá mala komplikovaný život, ktorú politicky zdehonestovali FBI a médiá. Aj preto som sa rozhodol ukázať príbeh Charlieho Chaplina.
Chaplina ľudia vnímajú predovšetkým ako smiešneho chlapíka s typickou chôdzou, klobúkom a paličkou. Ale Chaplin nebol len komik, ale aj človek s viac ako zaujímavým životným osudom. Kde ste čerpali inšpiráciu pri tvorbe libreta či scenára?
Vychádzal som predovšetkým z jeho kníh, ale aj z dokumentárnych filmov, ktorých som videl veľké množstvo. Hľadal som v nich podstatu jeho života a našiel som veľa vecí, o ktorých som ani nevedel a ktoré boli v známom životopisnom filme len naznačené. Ako jeho chudoba, jeho pobyt v sirotinci, jeho zbláznenie a pobyt na psychiatrii, ktoré prežil ako dieťa. Práve tieto aspekty jeho života sa snažíme rozvinúť. Tým všetkým si prešiel, kým sa dopracoval k tomu, že posunul vývoj filmu a ovplyvnil milióny ľudí. A to viedlo k tomu, že sa ho zľakli. Obvinili ho, že bol komunista, potom, že bol Žid či Róm. A nakoniec ho vyhnali zo Spojených štátov a nikdy sa tam už nemohol vrátiť a aj na preberanie Oscara za celoživotné dielo dostal len trojdňové vízum.
Na predstavení spolupracujete s mímom Jurajom Benčíkom, ktorý sa ako jediný Slovák dokázal presadiť v slávnom Cirque du Soleil…
Pôvodnú koncepciu sme riešili ešte s Borisom Hybnerom, ktorý žiaľ medzitým zomrel. Vtedy som si spomenul na Juraja Benčíka, ktorého poznám z Bratislavy a práve on sa v predstavení podieľa na scénach s groteskami.
Priestor v predstavení dostanú aj detskí herci či tanečníci, s ktorými pripravuje choreografie Marek Šarišský. Ako sa pracovalo počas skúšobného obdobia s deťmi a ako zvládajú určite nie ľahké skúšky?
Videl som jeho tvorbu ako choreografa v Šarišskej Lipe a veľmi sa mi páčila. A keďže je u nás v divadle zamestnaný, tak som ho oslovil na spoluprácu, lebo som rád, keď mladí dostávajú šancu a navyše v domácom prostredí. A deti? Práca s nimi je ťažká, ale myslím si, že to zvládli veľmi dobre.
V každom zo svojich projektov prekvapujete nejakou novinkou, v Máraiovi experimentálnym usporiadaním hľadiska a javiska, v Smrti v Benátkach lávkou a využitím lopty ako podstatnej rekvizity. Na čo sa môžu diváci tešiť v Charlie Chaplinovi?
Scénu tvorí deväť hliníkových stolov. Stôl je v tomto prípade symbolom domova, ktorý Chaplin hľadal celý život, ale zároveň sa v stoloch, s ktorými pracujú tanečníci, ukrýva množstvo ďalších symbolov. Stoly nie sú len rekvizitou. Tanečníci ich prenášajú, tancujú na nich a celé predstavenie je v tomto veľmi kreatívne.
VIDEOPOZVÁNKA: