BRATISLAVA 16. augusta (WEBNOVINY) – Prepravovanie osôb autami na objednávku cez smartfónovú aplikáciu, ktorú začala skúšobne prevádzkovať americká firma Uber v Bratislave, vyvolalo dohady, či je legálne. Na základe zákona o cestnej doprave z roku 2012 je vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb, vrátane vodiča, taxislužbou. A tú môže prevádzkovať len držiteľ koncesie a zároveň musí spĺňať podmienky pre vozidlá a vodičov vozidiel taxislužby.
„Ak niekto prevádzkuje taxislužbu bez koncesie alebo v rozpore s ňou alebo poskytuje dopravné služby taxislužby vodičom, ktorý nemá preukaz vodiča, obec (v Bratislave Magistrát hlavného mesta) môže uložiť pokutu za iný správny delikt od sto do 15-tisíc eur. Ak ide o opakované konanie do dvoch rokov od právoplatného rozhodnutia o uložení pokuty, je sadzba od 5-tisíc do 50-tisíc eur,“ informoval v piatok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ak by niekto poskytoval len sprostredkovanie prepravy, čiže dispečerské služby, prepravu by mal podľa hovorcu v konečnom dôsledku vykonávať držiteľ koncesie, a to vozidlom taxislužby a vodičom vozidla taxislužby. Takto napríklad fungujú aplikácie, cez Hopin si možno privolať licencovaného taxikára, no nelegálny taxík sa tam zohnať nedá.
Uber prichádza na Slovensko, vo svete spôsobil štrajky
Vodič musí mať preukaz
Vodičom vozidla taxislužby môže byť len ten, kto je držiteľom preukazu vodiča vozidla taxislužby. Vodič vozidla taxislužby musí byť v pracovnom pomere k prevádzkovateľovi taxislužby po ustanovený týždenný pracovný čas alebo prevádzkovať taxislužbu ako samostatne zárobkovo činná osoba, vyplýva zo zákona o cestnej doprave. Preukaz vodiča môže získať len ten, kto je najmenej tri roky držiteľom vodičského oprávnenia skupiny alebo podskupiny oprávňujúcej viesť vozidlo taxislužby.
Vozidlom taxislužby môže byť len vozidlo uvedené v koncesii a pridelené evidenčné číslo vozidla taxislužby musí byť umiestnené v aute na viditeľnom mieste pre cestujúceho. Vozidlo musí byť na predných ľavých a pravých dverách označené obchodným menom prevádzkovateľa taxislužby a telefónnym číslom dispečingu objednávkovej služby, resp. vodiča alebo dopravcu. Musí mať pevne zabudovaný taxameter, ktorý vydáva potvrdenku o zaplatenom cestovnom, aby cestujúci mohol sledovať okamžitú cenu. Taxameter nemusí byť v taxíku pri preprave cestujúcich, ktorí zaplatili pred začatím cesty, alebo na obvyklých miestach na pravidelnej trasy prepravy. Podmienkou je aj pevné alebo odnímateľné strešné svietidlo žltej farby s nápisom TAXI, ako aj poistenie auta pre prípad vzniku zodpovednosť za škodu spôsobenú cestujúcemu na zdraví alebo na jeho majetku.
Lacnejšie ako klasické taxíky
Podľa prvých skúseností z alternatívnej taxi služby autá bez označenia ani vodiči bez koncesie tieto podmienky pravdepodobne nespĺňajú. Je však lacnejšia ako klasické taxíky. „Kontrolovať prevádzkovateľov taxislužby a taxikárov môže Policajný zbor a obec. Obec kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby, napríklad označenie vozidla obchodným menom, vybavenie vozidla koncesiou. Obec ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prerokúva v prvom stupni priestupky v taxislužbe,“ priblížil Kóňa.
Polícia kontroluje na cestách v rámci výkonu a dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, aj u prevádzkovateľov taxislužby, technickú spôsobilosť vozidiel, vybavenie prepravnými a sprievodnými dokladmi, označenie vozidiel a spôsobilosť vodičov a osádky na cestnú premávku. „V prípade, ak mestský policajt zistí iný správny delikt alebo priestupok, podá oznámenie dopravnému správnemu orgánu, ktorým je v oblasti taxislužby obec,“ dodal Kóňa.
Uber neočakáva problémy s legálnosťou
Prevádzkovatelia taxislužby sú od 1. apríla navyše povinní používať elektronickú, resp. virtuálnu registračnú pokladnicu. Kontrolu vykonáva finančná správa. Agentúra SITA vo štvrtok oslovila Úniu taxikárov z Bratislavy, Cech Taxi Bratislava a firmu Fun – Taxi, ale k príchodu alternatívnej taxislužby sa doteraz nevyjadrili.
Uber pri príchode na Slovensko vyhlásil, že neočakáva problémy s legálnosťou služby. „Na Slovensku spúšťame službu uberX ako licencovaný produkt, kde budeme využívať výhradne licencovaných vodičov a aj noví vodiči budú musieť požiadať o licenciu. Dokonca aj súčasní taxikári sa môžu zapojiť. Komunikujeme v tejto súvislosti s regulátormi, politikmi, takže neočakávame žiadne problémy,“ uviedol International Expansion Manager Lokman Kuris.