BRATISLAVA 6. januára (WEBNOVINY) – Pokračujúci intenzívny záchranný archeologický prieskum bude mať vplyv na harmonogram výstavby rýchlostnej cesty R1 cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Momentálne prebieha spresňovanie tohto posunu, informovala agentúru SITA mediálna zástupkyňa spoločnosti Granvia Construction Dagmar Baloghová. Spoločnosť je generálnym dodávateľom stavby štyroch úsekov rýchlocesty Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice -Tekovské Nemce a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v celkovej dĺžke 52 kilometrov.
Prípravné práce na R1 trvali do augusta a od 28. augusta začali stavebné práce. Výstavba vozoviek začala už výrubom stromov a archeologickým prieskumom. Okrem neho sa na stavbe R1 dokončujú prekládky inžinierskych sietí, budujú sa prístupové komunikácie, prebieha sanácia podložia, obnova povrchov vozoviek na obchádzkových trasách a intenzívne projekčné práce. Pokračujú zemné práce, čiastočne aj zakladanie mostov a začali sa práce na budovaní základov a opôr. prípravné práce na R1 trvali do augusta a od 28. augusta minulého roku začali stavebné práce. „K otázke financií informácie neposkytujeme,“ odpovedala Baloghová na otázku, koľko stáli prípravné práce a koľko peňazí bolo na stavbe dosiaľ použitých.
Granvia Construction otvorila pre verejnosť Info Centrum o výstavbe R1 v Mestskom úrade v Nitre. Záujemcovia nájdu v centre mapy stavby, informačné letáky s kontaktom na spoločnosť a formuláre sťažnosti. Verejnosti bude od 13. januára 2010 k dispozícii konzultant každú druhú pracovnú stredu v mesiaci.
Väčšinu výstavby úsekov R budú realizovať stavebné spoločnosti patriace do skupiny Eurovia. Z najväčších externých partnerov sa do projektu zapoja spoločnosti Stavby mostov Slovakia ako člen skupiny Vinci, a tiež Strabag a Skanska. Ďalšie práce vykonajú slovenské firmy z regiónov Nitry, Zlatých Moraviec a Banskej Bystrice.
Výstavba R1 by mala trvať tri roky a päť mesiacov. Granvia Construction 3. septembra 2009 informovala o začatí hlavných stavebných prác na R1, pričom prípravné práce a projektová príprava trvali od konca marca. Začiatok hlavných stavebných prác na všetkých úsekoch umožnilo finančné uzatvorenie koncesnej zmluvy 27. augusta 2009. Ide o prvý projekt PPP v histórii Slovenska, ktorý sa začal realizovať.
Jednotlivé úseky R1 majú byť odovzdané postupne od konca júla 2011 do konca júla 2012 do predčasného užívania. Znamená to, že úseky budú úplne bezpečné a prejazdné v plnom profile. Do predčasného užívania má byť najprv odovzdaný úsek Beladice – Tekovské Nemce, a to 31. júla 2011. Nasledovať majú úseky Nitra – Selenec a Selenec – Beladice s termínom 30. septembra 2011 a napokon severný obchvat Banskej Bystrice 31. júla 2012. Kolaudácia konkrétnych úsekov je naplánovaná tiež vždy najneskôr šesť mesiacov po uvedených termínoch: 31. januára a 31. marca 2012 a 31. januára 2013.
Do konca tohto roku majú byť na stavbe R1 dokončené činnosti zamerané na odlesnenie, odhumusovanie, demolácie, ako aj prekládky väčšiny inžinierskych sietí, konsolidačné násypy mostných objektov, pilotové založenie niektorých mostov. Vybudujú sa tiež staveniskové komunikácie a založia násypové telesá trasy.
SITA