PREŠOV 28. júna (WEBNOVINY) – Projekt Poďme spolu do školy, ktorý bojuje proti segregácii rómskych detí, sa dostal do druhej etapy, týka sa 117 rómskych a 271 nerómskych detí zo šiestich materských škôl v Prešovskom kraji. Zámerom koordinátorov je pripraviť rómske deti ešte pred nástupom do školy na prostredie, v ktorom nie je čisto rómska komunita. Do projektu boli zaradené predškolské zariadenia z piatich okresov – Lukov (Bardejov), Dravce (Levoča), z okresu Vranov nad Topľou Bystré a Hanušovce nad Topľou, z Prešovského okresu Terňa a prešovská materská škola na Sabinovskej ulici. Vybrané zariadenia vytvárajú vhodné podmienky na integráciu detí v zmiešaných triedach. Snahou realizátorov je čo najviac zúžiť medzeru medzi rómskymi a nerómskymi deťmi pri štarte do školy a znížiť tak rozdiely v dosahovaných výsledkoch žiakov.
Projekt počíta aj so spoluprácou s rodičmi rómskych detí a podpornými skupinami v lokalitách s koncentráciou Rómov. Výstupom budú dve odborné publikácie. Prvá bude dielom tímu pracovníkov z Prešovskej univerzity a bude mapovať situáciu v prešovských materských a základných školách. Prinesie informáciu, kde chodí koľko rómskych a nerómskych detí, čo obe strany vnímajú ako problém. Okrem výsledkov výskumu bude obsahovať aj teoretické východiská. Druhá publikácia je určená rodičom. Ako uviedla pre SITA Erika Godlová z Asociácie rómskych žien, ktorá sa venuje motivačným stretnutiam a spolupráci s rodičmi, mnohí Rómovia nepoznajú rozdiely medzi základnou a špeciálnou základnou školou. Často sa rozhodujú v neprospech svojich detí a uprednostnia špeciálnu školu len preto, že je v nej menej detí v triede, prípadne je bližšie k ich bydlisku. Neuvedomujú si, že tým zamedzia svojim deťom získať lepšie vzdelanie a výrazne ich touto zlou voľbou obmedzia pri výbere budúcej profesie.
Druhú etapu projektu podporil sumou 60 tisíc eur Rómsky vzdelávací fond (Roma Education Fund) so sídlom v Budapešti, realizuje ho Občianske združenie Vyrovnávanie šancí. Jeho koordinátorka Edita Kovářová uviedla, že v praxi sa stretli s rozličným prijatím projektu. Do veľkej miery môže na začiatku projektu pomôcť, alebo mu sťažiť cestu k ľuďom starosta obce. Ľahšie sa presadzoval projekt tam, kde je v obci iba jedno predškolské zariadenie, do ktorého prirodzene zapísali rómske aj nerómske deti. Ťažšie sa projekt realizoval v Prešove, kde majú rodičia na výber 13 materských škôl. „Doslova sme chodili od bytu k bytu a osobne sme vysvetľovali, čo to integrácia znamená. Dnes sme dosiahli stav, že sa rómske a nerómske deti držia za ruky a spolu sa hrajú,“ povedala Kovářová.
Projekt Poďme spolu do školy v prvej etape trval od augusta 2007 dva roky ako pilotný a podporoval integráciu v 13 materských školách v Prešovskom kraji. Zapojilo sa doň 224 rómskych a 450 nerómskych detí. Aj vtedy získal podporu 250 tis. eur z Rómskeho vzdelávacieho fondu. Za úspech projektu Kovářová považuje udržanie dochádzky rómskych detí v predškolskom zariadení, čoho výsledkom je získavanie hygienických návykov, sociálnych vzťahov a vyššieho sebavedomia týchto detí. Projekt nie je možné aplikovať v obciach s prevahou Rómov a na rómskych sídliskách, kde nie je možná integrácia. Metodicko-pedagogické centrum v Prešove pre tento projekt vyškolilo v prvej etape 120 pedagógov.
SITA