BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) – Projekt prepojenia železničných koridorov TEN-T 17, ktorý bude súčasťou magistrály Paríž-Štrasburg-Štuttgart-Viedeň-Bratislava, dostal územné rozhodnutia pre obe časti. Ide o vybudovanie železničnej trasy z predmestia do Petržalky ako aj napojenie Letiska M. R. Štefánika. Pre agentúru SITA to potvrdila hovorkyňa projektantskej spoločnosti Dopravoprojekt Petra Pauerová. Územné konania ukončili stavebné úrady všetkých štyroch poverených bratislavských mestských častí. Týka sa to Petržalky, Starého Mesta, Nového Mesta a Ružinova. „Stavebné úrady vydali územné rozhodnutia k umiestneniu stavby ako prvostupňový správny orgán. Spoločnosť očakáva nadobudnutie ich právoplatnosti,“ povedala Pauerová.
Územné rozhodnutie pre prvú časť stavby, teda prepojenia koridorov Bratislava predmestie – Bratislava filiálka – Bratislava Petržalka, vydal stavebný úrad v Starom Meste. Druhá časť stavby týkajúca sa napojenia letiska spadá zasa do gescie stavebných úradov v Petržalke, Novom Meste a Ružinove. „Po vydaní územných rozhodnutí začala spoločnosť intenzívne prípravné práce na dokumentácii pre stavebné povolenie,“ uviedla Pauerová.
Hovorkyňa zároveň potvrdila, že pre projekt je nevyhnutná asanácia viac ako 80 garáží na Kukučínovej ulici v Novom Meste. „Projekt TEN-T je stavbou vo verejnom záujme a má dôležitý dopad ako pre hlavné mesto Slovenska – Bratislavu, tak aj pre železničné spojenie významných európskych miest v rámci európskej magistrály,“ konštatovala Pauerová. Trasovanie projektu je pritom v súlade so zmenami a doplnkami územného plánu mesta. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor stavby však zároveň potvrdili, že garáže budú vysporiadané rovnako, ako každá stavba, ktorej sa projekt dotkne. „Najprv sa vypracuje znalecký posudok, ktorý garáže ohodnotí a určí cenu,“ uviedla pre agentúru SITA zástupkyňa riaditeľa pre komunikáciu s médiami ŽSR Dana Hurtová. Konkrétna suma zatiaľ známa nie je, keďže sa projekt podľa nej ešte rieši.
Prvú časť projektu TEN-T tvorí stavba od železničnej stanice Predmestie cez dnešné územie stanice Filiálka až po železničnú stanicu Petržalka. Trasa by mala byť dlhá 6,88 km, z toho 6,43 km by malo byť v tuneloch. V okolí komplexu Eurovea by mala viesť 40 metrov pod povrchom. Druhú časť projektu tvorí napojenie Letiska M. R. Štefánika. Začiatok výstavby jednotlivých stavieb projektu je naplánovaný na rok 2010, respektíve 2011. Projekt by mal byť ukončený v roku 2015. Projekt TEN-T 17 bude financovaný zo štátneho rozpočtu a z peňazí EÚ. Tretiu časť projektu, ktorou je elektrifikácia trate Devínska Nová Ves – Marchegg, pozastavili. Rakúsko sa totiž rozhodlo zdvojkoľajniť železničnú trať, Slovensko plánuje jeho zámer napodobniť.
SITA