BRATISLAVA 10. mája (WEBNOVINY) – Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR) nebude posudzovať sťažnosť viacerých fyzických osôb na predvolebnú kampaň Slovenskej národnej strany. Rada sa riadi Kódexom Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR, no pod jeho pôsobnosť nespadá politická reklama. „Za politickú reklamu sa považuje volebná kampaň uskutočňovaná v prospech kandidujúcich kandidátov alebo v prospech politických strán, hnutí, koalícií alebo nezávislých kandidátov v rámci volieb do príslušných orgánov podľa jednotlivých zákonov o voľbách,“ reagovala rada vo svojom stanovisku citátom z Kódexu. Členovia Arbitrážnej komisie napriek tomu vyjadrujú svoj nesúhlas „s takýmto obsahom reklamy, znižujúcej ľudskú dôstojnosť a domnievajú sa, že poškodzuje dobré meno reklamy ako takej“.
Minulý týždeň rozvírili debaty v spoločnosti bilbordy SNS s fotografiou potetovaného Róma s odhalenou hruďou a zlatou reťazou, ktorú dopĺňa text: „Aby sme nekŕmili tých, čo nechcú pracovať.“ Vyobrazený Róm Lukáč Bart dostal za fotografovanie 75 eur. Na bilbordy mu grafik pridal tetovanie na hrudi i zlatú reťaz. Muž tvrdí, že o využití fotografie na politické ciele nevedel, no za lepší honorár by sa dal vyfotiť do kampane znova. Okrem Rómskej iniciatívy Slovenska podal trestné oznámenie na SNS i podpredseda OKS Ondrej Dostál.
Predvolebné praktiky SNS kritizovali viaceré mimovládne organizácie i opozičné strany. Koalícia kampaň slotovcov verejne neodsúdila. Podľa predsedníčky a právničky združenia Ľudia proti rasizmu Ireny Bihariovej má kampaň SNS vyvolať paušálnu nenávisť majority voči príslušníkom rómskeho etnika. Nemecká bilbordová spoločnosť euroAWK okamžite prelepila všetkých 29 bilbordov s rasistickým motívom na celom Slovensku a na vlastné náklady sa od takéhoto spôsobu vedenia kampane zásadne dištancuje. Reklamné plochy si však SNS objednala aj u ďalších firiem, tie na verejnú kritiku nezareagovali.
SITA