BRATISLAVA 1. marca (WEBNOVINY) – Rada pre reklamu (RPR) posudzovala na zasadnutí Arbitrážnej komisie RPR sťažnosti na 12 reklám. Porušenie Etického kódexu reklamnej praxe zistila v troch prípadoch, agentúru SITA informovala Eva Rajčáková z RPR.
Slovensko potrebuje dobrých otcov
Prvá reklamná kampaň, ktorá porušila etický kódex, je kampaň pod názvom „Slovensko potrebuje dobrých otcov“, jej zadávateľom je spoločnosť Profitmedia a nezisková organizácia Slniečko.
Dve fyzické osoby sa sťažovali v prípade tejto kampane na to, že zavádza verejnosť a predkladá nepravdivé informácie s cieľom šíriť poplašnú správu. Kampaň podľa sťažovateľa vytvára mylný dojem, že páchateľmi násilia na deťoch sú výlučne otcovia. Kampaň je podľa Arbitrážnej komisie RPR v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe. Reklama podľa rady skutočne vytvára mylný dojem, že pôvodcom násilia páchaného na deťoch sú takmer výlučne otcovia.
Šetrite celý rok
Etický kódex porušil takisto reklamný pútač „Zľava 5/10 centov/l po celý rok“ zadávateľa spoločnosti SHELL Slovakia. Kampaň komunikuje podmienky vernostného programu, pri ktorom si spotrebiteľ môže uplatniť zľavu na pohonné hmoty. Sťažovateľ si myslí, že text reklamy zavádza, pretože vyvoláva dojem, že za 18 bodov je možné si uplatniť zľavy na všetky natankované litre benzínu, avšak v skutočnosti zákazník získa zľavu na liter benzínu za každých 18 bodov.
Rada pre reklamu dospela k záveru, že reklamný pútač „Šetrite celý rok“ pre akciu „Zľava 5/10 centov/l po celý rok“, je v rozpore s kódexom. V tomto prípade rada súhlasí s názorom sťažovateľa v prípade vizuálu reklamy, ktorá neobsahuje informáciu o tom, že zľava sa počíta vždy za skupinu 18 bodov. Spotrebiteľ môže mať mylný dojem, že na uplatnenie zľavy na jedno tankovanie, bez ohľadu na počet natankovaných litrov, si bude môcť zľavu uplatniť, ak bude mať na karte 18 bodov. To však nie je pravda, pretože zľava je uplatnená v pomere 1:1, čo znamená, že zákazník za každých 18 bodov získa zľavu na liter pohonných hmôt.
Sexistická reklama
Porušenie Etického kódexu reklamnej praxe zistila Rada pre reklamu aj v prípade bilbordu s nápisom „Vyplníme každý otvor!“ zadávateľa INTER-OKNO. Reklama propaguje veľkoobchod, ktorý sa špecializuje na plastové okná a príslušenstvo. Na bilbord sa sťažovala fyzická osoba, ktorá uvádza, že porušuje najmä princípy slušnosti, mravnosti a spoločenskej zodpovednosti. Použitie dvojzmyslu v reklamnom texte a v spojitosti so zobrazením ženského tela znevažuje ľudskú dôstojnosť a ohrozuje dobré meno reklamy.
Sťažnosť posúdila Arbitrážna komisia Rady pre reklamu ako opodstatnenú a bilbord je teda v rozpore s etickým kódexom. Rada je toho názoru, že ženské telo vôbec nesúvisí s propagovaným tovarom. Zobrazenie ženy je samoúčelné, bez opodstatnenia a súvisu s posolstvom reklamy. Komisia si tiež myslí, že takáto forma reklamnej komunikácie je sexistická, a to v obrazovej aj verbálnej rovine a nemožno ju teda považovať za etickú. Kódex zadávateľ porušil tiež reklamným textom „Vyplníme každý otvor!“, ktorý je možné vnímať ako dvojzmyselný a porušujúci všeobecné normy mravnosti a slušnosti.