BRATISLAVA 20. apríla (WebNoviny.sk) – Diaľkové vlaky RegioJet by mali jazdiť aj na novej trase z Bratislavy cez Brno do Prahy. Súkromný osobný dopravca ich plánuje prevádzkovať od decembra tohto roka. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v stredu potvrdili, že RegioJet si pre trať Bratislava – Praha objednal jeden pár vlakov denne.
Na už prevádzkovaných linkách medzi Bratislavou a Košicami chce od nového grafikonu vlakovej dopravy naďalej využívať tri páry vlakov, medzi Košicami a Prahou dva a na trati Zvolen – Žilina – Praha jeden pár vlakov. Na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno ostáva rozsah vedenia vlakov uvedeného dopravcu podľa platného cestovného poriadku.
Spoločnosť sa k tomu zatiaľ nechce bližšie vyjadrovať. „V túto chvíľu nemôžeme komentovať akékoľvek informácie týkajúce sa prevádzky vlakov RegioJet v období nového cestovného poriadku od decembra 2016. Všetky novinky, ktoré pripravujeme na vlakových a autobusových linkách pre našich zákazníkov, budeme predstavovať postupne počas nasledujúceho obdobia,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca RegioJet Aleš Ondrůj. O plánovanom zavedení žltých vlakov medzi Bratislavou a Prahou informoval v stredu portál sme.sk.
„Ide v tejto chvíli len o požiadavky zo strany dopravcov, ktoré však ŽSR len budú komplexne posudzovať. Nateraz známe sú tieto fakty, celkový rozsah a objem výkonov bude možné uviesť až po celkovom vypracovaní nového grafikonu,“ vysvetlila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Ďalší súkromný dopravca Leo Expres, a. s. si na zavedenej linke Košice – Prešov – Žilina – Praha objednal dva páry vlakov. „Spoločnosť Arriva Service, s. r. o. si objednala na trati Trenčín – Horné Srnie – Praha kombináciu vlakov vedených v pracovných dňoch, v sobotu a nedeľu, celkovo na jeden týždeň je to jedenásť trás. V jednom dni to bude maximálne jeden pár vlakov,“ priblížila Pavliková. ŽSR polohy a počet trás vlakov posúdia z hľadiska výlukových prác pri modernizácii traťových úsekov a technologických možností v staniciach. Musia tiež zistiť, či objednávky dopravcov nie sú vo vzájomnom rozpore. „Konečný návrh polôh a počtu vlakov bude známy až v septembri,“ dodala.
Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková si myslí, že v prípade nového spojenia RegioJet ani tak nejde o spojenie Bratislavy a Prahy, ako o spojenie Brna s Prahou a s Bratislavou. Na oboch trasách je podľa nej dostatočný potenciál cestujúcich, ktorí privítajú novú ponuku, najmä ak bude spojená s atraktívnou cenou. „Železničné spojenie Praha – Brno je druhé najlukratívnejšie po spojení Praha – Ostrava. Je tam veľká frekvencia cestujúcich, priame vlaky jazdia každú hodinu. Vyťažená je aj diaľnica Praha – Brno,“ zareagovala Mertinková pre agentúru SITA. Dopravca tam má podľa odborníčky plné autobusy, ktoré jazdia každú polhodinu na vnútroštátnych aj medzinárodných linkách.
Podobná situácia je na trase Bratislava – Brno. „Vlaky chodia každé dve hodiny a autobusy viacerých dopravcov minimálne každú hodinu – v špičke aj každých pätnásť minút,“ uviedla Mertinková. Majiteľ RegioJet Radim Jančura podľa nej „zabije dve muchy jednou ranou“. „Ponúkne kvalitné spojenie Brna s Prahou aj s Bratislavou. Okrem toho sa na linke Bratislava – Brno nedá chodiť vlakmi zadarmo. Jančura tiež v poslednom čase nakúpil množstvo vozňov a rušňov a potrebuje ich využiť,“ dodala Mertinková. Jančura sa podľa nej už v minulosti viackrát pokúšal nahradiť České dráhy na linke Praha – Brno. Chcel, aby mu české ministerstvo dopravy dalo exkluzívnu zmluvu a mohol jazdiť bez dotácií. Tvrdil, že ČR tak ušetrí dotácie, ktoré za túto linku zbytočne vypláca Českým dráham.
Bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Pavol Kravec tvrdí, že trať Bratislava – Praha je určite zaujímavá. V jednej tretine do Brna je však podľa neho frekvencia cestujúcich slabšia. „RegioJet sa to bude snažiť vyrovnať výhodnou cenovou ponukou a dobrými službami na palube ako je to u neho obvyklé. Predpokladám, že ide o jeden ranný spoj z Bratislavy do Prahy a jeden neskoro poobedňajší z Prahy do Bratislavy,“ uviedol Kravec pre agentúru SITA.. Z hľadiska prevádzky flotily RegioJet ide podľa neho o zaokruhovanie, resp. prepájanie rôznych liniek na tratiach Praha – Bratislava – Košice – Žilina – Praha, ktoré je „pre efektívne využitie vozidiel vo vzťahu k nákladovosti a prevádzkovej údržbe výhodné“.