BRATISLAVA 14. júna (WEBNOVINY) – Regióny nemajú do roku 2016 podľa poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) šancu financovať malé letiská. A to napriek deklarovanej nezastupiteľnej strategickej úlohe štátu pri ich rozvoji. Exminister dopravy kritizuje návrh zámerov fungovania malých letísk v Poprade, Žiline, na Sliači a v Piešťanoch, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Záver a návrh riešenia si podľa neho rozporujú s filozofiou dokumentu a zjednodušujú celú problematiku do odovzdania malých letísk samosprávnym krajom. „Materiál nedáva jasnú polohu budúcnosti malých letísk. Keď bude v jeho jednotlivých častiach takto nekompetentne realizovaný v praxi, môže viesť až k zániku malých letísk, čo by znamenalo ďalšiu nenahraditeľnú stratu v doprave Slovenska,“ uviedol Vážny v stanovisku poslanom v utorok agentúre SITA.
Varianty budúceho fungovania malých letísk v návrhu zámerov sú podľa neho teoretické a bez reálneho výstupu. Štát chce svoje väčšinové podiely v malých letiskách v Poprade, Žiline a Sliači bezodplatne previesť opäť na samosprávne kraje a mestá, ktoré boli, alebo sú ich akcionármi. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako väčšinový akcionár zastupujúci štát navrhuje, aby samosprávy tieto tri letiská prevzali do konca roka 2013. Na letisku v Piešťanoch má štát celú svoju menšinovú účasť na základe rozhodnutia vlády zo septembra 2009 previesť na Trnavský samosprávny kraj a mesto Piešťany do konca roka 2011. Podmienkou vo všetkých prípadoch je, aby noví vlastníci zachovali funkčnosť letísk minimálne počas 10 rokov. „Príprava na odovzdanie malých letísk regiónom začne už v roku 2011,“ tvrdí ministerstvo dopravy. Ako náhradný spôsob ďalšieho fungovania letísk, ak by samosprávy o ne nemali záujem, je ich dlhodobé prenajatie súkromným subjektom alebo predaj vlastníckeho podielu štátu.
Vážny upozorňuje, že materiál sa nezmieňuje o zvýšení financovania malých letísk. Letecká doprava do regiónov pritom podľa dokumentu musí byť trvalou a stabilnou zložkou dopravnej infraštruktúry štátu. „V celej analýze chýba druh pasažiera a tovaru, ktorý má byť v regiónoch prepravovaný. Ide len o popis stavu a výhľad, čo by bolo nutné vykonať na prevádzkovanie letísk v budúcnosti. Chýba to podstatné, substrát a cena, za ktorú sa bude prepravovať tak, aby mohol vzniknúť obchodný model, ktorý by zadefinoval toky a ceny služieb,“ pokračoval exminister dopravy.
To je podľa neho potrebné, aby bolo zrejmé, či letiská majú dlhodobo udržateľný rozvoj postavený len na báze príjmu zo svojich činností, alebo je nutná intervencia akcionárov. Tá je na určité prechodné obdobie nutná, podobne ako pri inej dopravnej infraštruktúre, myslí si Vážny. Avšak výška intervencie a dĺžka jej poskytovania je podľa neho individuálna u každého letiska a mala byť určená v obchodnom pláne. „Toto je tiež východisková pozícia pre prípadný vstup externého investora,“ dodal Vážny.
Možné fungovanie štátu na letiskách bez obchodného plánu, ktorý podľa exministra dopravy neexistuje ani v náznakoch, odsudzuje štát len na zameriavanie sa na bezpečnostnú ochranu. „Absentuje akákoľvek regulačná a dotačná funkcia, napríklad za oslobodené lety, a teda musí nevyhnutne prísť k neriadenému dotovaniu letísk a ich poddimenzácii,“ tvrdí Vážny. Odkaz v materiálu, že toto je úlohou manažmentov, označil za nepochopenie situácie.