Nové fresky v čínskom chráme Yunjie hýria pestrými farbami, s historickými originálmi, ktoré steny chrámu v meste Čchao-jang na severovýchode krajiny zdobili takmer 300 rokov, však majú málo spoločné. Nepochopiteľná reštaurácia v budhistickom chráme vyvolala vlnu kritiky.
„Posledné pozostatky histórie vnútri chrámu boli zmazané,“ uviedol 23-ročný Tuo Liu, ktorý na nevydarenú reštauráciu upozornil na svojom blogu. Čínsky šudent chrám v provincii Liao-ning navštívil v roku 2011 a staré fresky ho natoľko zaujali, že koncom októbra tohto roku ich chcel ukázať aj svojim priateľom. V chráme však namiesto historických fresiek našiel moderné maľby ako vystrihnuté z dnešných kreslených rozprávok, budhistické postavy na stenách nahradili taoistické.
Maľby v chráme pritom pochádzali zo začiatku dynastie Čching (1644 až 1911), kvôli sfušovanej reštaurácii tak nezmyselne zanikli. „Reštaurácia fresiek je veľmi komplikovaný proces, ktorý sa drží princípu – oprav, ako to bolo. Je zakázané kresliť priamo na originálne maľby. Ak sa takto zničia, nikto ich už nikdy neobnoví,“ uviedol profesor Xu Zhao z akadémie umenia Central Academy of Fine Arts.
Po tom, ako sa fotografie objavili na blogu, sa začali rýchlo šíriť na internete. Miestna vláda v Čchao-jang následne prípad preskúmala. Podľa informácií miestnych novín Liaoshen Evening News o reštauráciu v chráme požiadal opát, následne dostal povolenie od mestského úradu, ktorý spravuje kultúrne dedičstvo mesta. Podľa správnosti však súhlas musí udeliť obdobný úrad nielen v meste, ale v celej provincii Liao-ning. Správca chrámu pre noviny uviedol, že reštauráciu mal na starosti profesionálny umelec a s výsledkom jeho práce boli spokojní.
Tajomník miestnej vlády Li Haifen pre denník Global Times potvrdil, že postup bol nesprávny, keďže reštaurácia nebola schválená vládou a zrealizovala ju spoločnosť, ktorá na takéto práce nie je kvalifikovaná. Správca chrámu i riaditeľ tímu, ktorý udelil povolenie, tak dostali okamžitú výpoveď. Záchrana pôvodnej fresky však podľa odborníkov už nie je možná.
Celý prípad pripomína nevydarený pokus o reštauráciu fresky Ježiša Krista v španielskom meste Borja, o ktorý sa v roku 2012 postarala dôchodkyňa Cecilia Giménez. Dielo, ktoré sa stalo internetovou senzáciou, dnes poznajú ľudia pod menom Ecce Mono (Hľa, opica). Osemdesiatročná žena túžila fresku zachrániť po tom, ako sa na nej výrazne podpísal čas a vlhkosť. Podľa jej slov mala dokonca povolenie od jedného z kňazov pôsobiacich v kostole, kde sa freska nachádza, a to i napriek tomu, že nemá potrebnú kvalifikáciu. Fiasko s freskou, na ktorej sa podľa BBC Ježiš podobal na „mimoriadne chlpatú opicu v tunike, ktorá jej veľmi nesedí“, do mesta Borja prilákalo viac ako 40-tisíc návštevníkov.
www.bbc.co.uk, www.nbcnews.com