BRATISLAVA 14. decembra (WEBNOVINY) – Spor okolo podmienok vyrovnania vzťahov medzi ministerstvom dopravy a konzorciom Slovenské diaľnice pre zrušený prvý balík PPP je zažehnaný. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja uzavrelo so spomínaným koncesionárom dohodu o urovnaní. „Ministerstvo sa vzdalo svojho nároku na pokutu v súvislosti s finančným neuzatvorením projektu vo výške 10 miliónov eur a koncesionár sa vzdal svojho nároku na úroky z omeškania vzťahujúce sa na platbu za prípravné práce vo výške 355 tis. eur. Obidve strany sa súčasne zriekli akýchkoľvek nárokov v súvislosti s koncesnou zmluvou v budúcnosti,“ informovali v utorok agentúru SITA ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice v spoločnom vyhlásení.
„Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice považujú touto dohodou vzájomný vzťah za uzavretý. Slovenská republika v zastúpení ministerstvom dopravy podpísala 15. apríla 2009 koncesnú zmluvu so spoločnosťou Slovenské diaľnice na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Kontrakt expiroval 30. augusta 2010,“ informovali ďalej obe strany. V súčasnosti prebiehajú prvé dve verejné súťaže na zhotoviteľa úseku D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 18,5 kilometra a rozdeleného na dve samostatné časti. Ide o jeden z piatich úsekov, ktoré boli pôvodne súčasťou zaniknutého prvého balíka PPP.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v utorok na tlačovej besede informoval, že ministerstvo a koncesionár uzavreli dohodu o vyrovnaní sporov ešte koncom minulého týždňa. Kvôli spoločnému komunikovaniu o vyriešení vzájomných vzťahov o tom informovali s niekoľkodňovým odstupom. „S koncesionárom z prvého balíka sme v piatok 10. decembra podpísali záverečný protokol o vysporiadaní všetkých pohľadávok. V tomto prípade neočakávam komplikácie, ale ide o dvojstrannú záležitosť, ktorú budeme riešiť na základe zmluvy,“ povedal Figeľ.
Vysporiadanie vzťahov v súvislosti s neplatnosťou koncesnej zmluvy pre prvý balík PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 stojí Slovensko 81 mil. eur. Štát má zaplatiť tieto prostriedky za vykonanie prípravných prác, za konzerváciu staveniska, za poradcov, za technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky, či za majetkové vysporiadanie. Z celkovej sumy tvorili náklady na prípravné práce, ktoré vykonal koncesionár, takmer 38 mil. eur.