BRATISLAVA 13. mája (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy zmenilo termín na zníženie počtu mýtnych úsekov. Pôvodne chcelo pospájať kratšie úseky k 1. júnu, najnovšie zmenilo tento termín na 1. júla. Vyplýva to z novely rezortnej vyhlášky o vymedzení úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy s elektronickým výberom mýta. Ministerstvo chce obmedzením počtu mýtnych úsekov zo súčasných 1 602 takmer o polovicu tak znížiť náklady štátu na dodatočné mýtne transakcie a zároveň minimalizovať výpadky výberu mýta.
„Toto bude dosiahnuté predovšetkým spojením kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov spoplatnených vozidiel. Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových, nespoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy,“ uviedol rezort dopravy. Uvedená úprava nebude mať podľa neho dopad na dopravcov. Naďalej bude totiž platiť zásada, že vodič zaplatí za mýtny úsek len ak ho prejde celý. Ministerstvo pripravilo novelu vyhlášky na základe splnomocňovacieho ustanovenia zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií z roku 2007.
SkyTol: K 1. júnu nie je regálne zníženie mýtnych úsekov
Zníženie počtu mýtnych úsekov k 1. júnu, ako to pôvodne plánovalo ministerstvo dopravy, nie je podľa spoločnosti SkyToll, a.s. reálne. Prevádzkovateľ mýtneho systému to zdôvodňuje tým, že presnú špecifikáciu požadovaných zmien dostal od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) 3. mája, pričom na prípravu zmien potrebuje niekoľko mesiacov a nie týždňov.„Za nedomyslené považujeme časové hľadisko, ktoré ráta s predefinovaním vymedzených úsekov od 1. júna,“ informoval agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyTollu Anton Bódis.
Podľa SkyTollu ide o byrokratické rozhodnutie bez poznania technickej stránky mýtneho systému. Spoločnosť vyslovuje poľutovanie, že návrh zmien v mýte nebol konzultovaný vopred aj s ňou. „Také rozsiahle zmeny, aké požaduje NDS, sú zvládnuteľné v priebehu mesiacov iba vďaka tomu, že SR využíva satelitnú technológiu,“ uviedol ďalej Bódis. V prípade mikrovlny, ktorá bola alternatívou satelitu, by nové vymedzenie úsekov trvalo niekoľkonásobne dlhšie.
Ministerstvo dopravy plánuje znížiť počet mýtnych úsekov zo súčasných 1 602 zhruba o polovicu. Bez zmeny by malo zostať len 319 úsekov. Po zavedení výberu mýta začiatkom minulého roka bolo spolu 818 vymedzených úsekov. Nespokojní dopravcovia žiadali, aby platili len za skutočne prejdené kilometre. Vynútili si tak skrátenie úsekov, a tým zvýšenie ich počtu na dvojnásobok od júla minulého roka. „Aktuálne plánované zníženie počtu vymedzených úsekov je stav, ku ktorému sa dostaneme po vykonaní množstva zmien. Skrýva sa za tým spájanie existujúcich, vytváranie nových alebo modifikácia, napríklad skracovanie existujúcich vymedzených úsekov,“ dodal Bódis. Na väčšine úsekov sa podľa neho bude niečo upravovať a vznikne celkom nový geomodel.
Ministerstvo dopravy zároveň plánuje od začiatku budúceho roka zmeniť sadzby mýta a rozšíriť spoplatnené úseky na ďalšie cesty prvej triedy. Zmena sadzieb mýta je podľa SkyTollu vecou úpravy zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií z roku 2007.
„Vymedzenie nových úsekov doteraz nespoplatnených ciest 1. triedy je ďalšou komplexnou a časovo náročnou zmenou. Ak ministerstvo dopravy chce začať s výberom mýta na týchto cestách od 1. januára 2012, ako sa objavuje v médiách, je najvyšší čas, aby o tom štát, prostredníctvom NDS, začal rokovať aj so spoločnosťou SkyToll,“ upozornil Bódis. Zatiaľ sa tak podľa neho nestalo.