BRATISLAVA 9. januára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy pre potvrdený kartel šiestich stavebných spoločností spred ôsmich rokov nevie, ako má pokračovať v budúcich diaľničných či železničných tendroch.
Preto sa chce poradiť s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO). Zatiaľ nie je totiž jasné, či sa príslušné stavebné firmy, ktoré porušili hospodársku súťaž v tendri na stavbu diaľnice pod Vysokými Tatrami, budú môcť zúčastniť v ďalších súťažiach, resp. za akých podmienok.
„Účasť týchto spoločností na verejných obstarávaniach v budúcnosti je špecifickou právnou otázkou. Preto o usmernenie ako ďalej postupovať v súlade s platnou slovenskou legislatívou, požiadame Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je odborným garantom v tejto oblasti,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Pochybnú súťaž zrušili
Najvyšší súd SR 30. decembra 2013 potvrdil definitívne rozhodnutie Protimonopolného úradu SR (PMÚ) zo 16. októbra 2006. PMÚ vtedy udelil pokuty šiestim stavebným firmám v celkovej výške 1,349 mld. Sk (44,78 mil. eur) za uzavretie kartelovej dohody vo verejnej súťaži na stavbu prvého úseku D1 Mengusovce – Jánovce v dĺžke osem kilometrov.
Najvyšší súd pritom zmenil rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave, ktorý na návrh stavebných firiem 10. decembra 2008 zrušil spomínané rozhodnutie PMÚ. Ten sa proti tomu odvolal.
Rozsudok Najvyššieho súdu by mali zúčastnené strany dostať do tridsiatich dní od rozhodnutia, voči nemu nie je prípustný opravný prostriedok. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) pochybnú súťaž neskôr zrušila a vyhlásila novú.
Najviac zaplatí portugalská spoločnosť
Stavebné firmy majú uhradiť pokutu na účet PMÚ do tridsať dní od právoplatnosti rozhodnutia. Najviac má zaplatiť portugalská spoločnosť Mota – Engil, v prepočte 13,88 mil. eur. Strabag a.s. Praha má zaplatiť 12,21 mil. eur, Skanska DS a.s. Brno 8,98 mil. eur, Doprastav, a.s. 6,57 mil. eur, Inžinierske stavby, a.s. Košice 3,02 mil. eur a Betamont s.r.o. Zvolen 131,15 tis. eur.
Uvedené spoločnosti podľa PMÚ vopred koordinovali svoje správanie v predmetnej verejnej súťaži. PMÚ získal informácie o možnom protisúťažnom konaní od NDS. Podozrenie na protisúťažné konanie uchádzačov vyvolali predložené vysoké ceny.
Stavebné firmy sa zúčastnili v súťaži v dvoch združeniach, jedna zo spoločností sa súťaže zúčastnila samostatne. V súťaži boli predložené tri ponuky, ktoré obsahovali komplex stavebných prác ocenených takmer deväťsto jednotkovými cenami.
Výrazná zhoda je neštandardná
PMÚ na základe analýzy zistil, že pomery medzi jednotkovými cenami vykazovali mimoriadne konštantné číselné údaje. Takáto výrazná zhoda je podľa úradu neštandardná a nebolo ju možné objektívne inak zdôvodniť.
Prvý úsek D1 Mengusovce – Jánovce v dĺžke osem kilometrov, medzi križovatkami Mengusovce a Poprad, západ, bol odovzdaný do definitívneho užívania v roku 2009 ako posledný z troch úsekov tejto diaľnice v dĺžke takmer 26 kilometrov.
Práce na prvom úseku vykonalo združenie firiem Inžinierske stavby, a.s., Marti Contractors Ltd. a PPP Controll, a.s. za tri roky. Náklady dosiahli 101 mil. eur a financovali sa aj zo zdrojov Európskej únie. Súčasťou úseku je dvojrúrový tunel Bôrik v dĺžke takmer jeden kilometer západne od Svitu.