BRATISLAVA 20. júla (WEBNOVINY) – Po Inštitúte pre výskum práce a rodiny žiada z návrhu novely zákona o sociálnom poistení vypustiť ustanovenie o zvyšovaní dôchodkového veku aj Úrad vlády SR. Zároveň úrad vlády požaduje odstrániť z návrhu aj zmenu výpočtu priznaných dôchodkov a oslabovanie zásluhovosti v prvom pilieri. Ide pritom o zásadnú pripomienku. Tieto ustanovenia, ktoré ministerstvo práce včlenilo pod návrh zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti, sa majú začať uplatňovať od roku 2016. Ako upozornil úrad, zámerom zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti je upraviť zavedenie superhrubej mzdy u zamestnávateľov a jej dopady na súvisiace zákony. „Nie je vhodné, aby pri existujúcej dimenzii problémov so zavedením superhrubej sa tieto kombinovali s vecnými problémami v sociálnom poistení, ktoré vyžadujú širšiu spoločenskú diskusiu,“ zdôvodňuje Úrad vlády SR.
Vypustiť z návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti tie časti, ktoré sa bezprostredne netýkajú daňovo-odvodovej reformy, už odporučil aj Inštitút pre výskum práce a rodiny. Ide o príspevkovú organizáciu ministerstva práce a sociálnych vecí. Inštitútu sa nepozdáva najmä návrh na automatické upravovanie dôchodkového veku podľa vývoja priemernej strednej dĺžky života v dôchodkovom veku. „Tak zásadná zmena, ako je zvýšenie veku odchodu do dôchodku, si vyžaduje spoločenský konsenzus,“ upozornil inštitút počas pripomienkového konania k návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti. O tomto kroku sa pritom podľa inštitútu zatiaľ takmer vôbec odborne nediskutovalo. „Viaceré mediálne ohlasy signalizujú pomerne rozporuplné stanoviská tak zainteresovaných osôb, ako aj odbornej verejnosti,“ varuje inštitút.
Taktiež je podľa výskumného inštitútu legislatívne nevhodné robiť veľkú novelu zákona o sociálnom poistení pod názvom iného zákona. Novela zákona o sociálnom poistení je súčasťou legislatívneho návrhu, ktorým sa má súčasne zmeniť viac ako sto zákonov. „Zatiaľ je v pamäti dosť násilne pretlačená reforma zabezpečenia v starobe a jej zmena na starobné poistenie so zvýšením veku odchodu do dôchodku,“ tvrdí inštitút. Upozorňuje, že v rokoch 2000 až 2003 sa intenzívne diskutovalo, boli vykonané viaceré sociologické prieskumy na reprezentatívnych vzorkách populácie, občania sa mohli vyjadriť na internete, ich odpovede na novinové ankety boli vyhodnocované. „Až v roku 2002 bol do parlamentu predložený a schválený zákon, ktorý ešte pred nadobudnutím platnosti bol po ďalších diskusiách zmenený terajším zákonom o sociálnom poistení,“ uvádza inštitút. Ako dodáva, skúsenosti z vtedajšieho obdobia hovoria o tom, že mala by byť v spoločnosti o sociálnom poistení podstatne širšia diskusia.
Od začiatku roka 2013 by sa mali penzie zvyšovať o tzv. dôchodcovskú infláciu
Ide o výšku medziročného rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov.Do úvahy by sa tak mal brať rast cien tovarov a služieb, ktoré nakupujú dôchodcovia, teda napríklad vývoj cien potravín, liekov, či energií. V súčasnosti sa dôchodky upravujú o percento, ktoré vzniká spriemerovaním medziročného rastu priemernej mzdy a medziročnej inflácie za prvý polrok predchádzajúceho roka.
Ďalšie zmeny majú nastať v prvom, priebežnom dôchodkovom pilieri od roku 2016. Dôchodkový vek sa má automaticky upravovať vzhľadom na vývoj priemernej strednej dĺžky života v dôchodkovom veku. Od roku 2016 sa má okrem toho zmeniť výpočet priznaných dôchodkov. Do v súčasnosti platného vzorca na výpočet dôchodkovej hodnoty, od ktorej závisí výška dôchodku, sa má vložiť nová veličina závislá od dynamiky medziročnej zmeny dôchodkového veku. Jedným z opatrení od roku 2016 je tiež oslabenie zásluhovosti v prvom pilieri. Dotknúť sa to má ľudí, ktorí počas aktívneho života zarábali viac, ako bola priemerná mzda na Slovensku. Týmto osobám sa majú ich dôchodkové nároky postupne, dlhodobo čoraz viac redukovať. Vzťahovať sa to má na penzie, na ktoré vznikne nárok po 31. decembri 2015.