BRATISLAVA 30. decembra (WEBNOVINY) – Rok 2009 bol pre rezort dopravy náročný, ale aj úspešný, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny. Podarilo sa podľa neho splniť väčšinu veľkých predsavzatí súvisiacich najmä s prípravou diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), odovzdané do užívania boli nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest a teraz sa očakáva začatie elektronického výberu mýta od 1. januára 2010. „V železničnom sektore sa nám tiež podarilo s pomocou štátu začať veľmi náročné stavby. S injekciou od štátu, návratnou pôžičkou, sme vyriešili závažný problém, ktorý hrozil – masové prepúšťanie zamestnancov a pomerne veľký kolaps železničného sektora,“ informoval ďalej Vážny agentúru SITA.
Minister dopravy očakáva, že záväzok terajšej vlády o odovzdaní počas štyroch rokov 100 kilometrov diaľnic a rýchlociest bude prekročený o 47 kilometrov. „Za úspech považujem najmä to, že aj napriek kontextu krízy, ktorú nezapríčinila vláda SR, sme zabezpečili uzatvorenie 2. balíka PPP projektu a 1. a 3. balík nasmerovali do správnych pozícií, z ktorých sa budú dať v roku 2010 tiež finančne uzatvoriť. Kríza nám však naozaj vážne skomplikovala život, oddialila termíny o 18 a viac mesiacov, čo spôsobilo, že dobre mienený záväzok predsedu vlády ukončiť úseky medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010 nebol naplnený,“ uviedol Vážny. V čase, kedy tento záväzok vznikol, bolo podľa ministra jeho naplnenie reálne, v koncesných dialógoch totiž ani jedna veľká stavebná firma nenamietala voči termínom.
Minister Vážny sa priznal, že na začiatku platnosti Operačného programu Doprava pre roky 2007 až 2013, z ktorého sa spolufinancuje rozvoj dopravnej infraštruktúry SR, bol trochu nervózny. Príčinou bolo nestíhanie všetkých udalostí, ale po peripetiách, najmä s prípravou schvaľovacích procesov na európske fondy, sa situácia v rezorte dopravy v tejto oblasti stabilizovala.
„Plánované výdaje v cestnej aj železničnej doprave na rok 2007 sme vyčerpali na 99 % a v roku 2010 dôjde k veľkému vyčerpaniu alokácií na roky 2008 a 2009 a sčasti aj na rok 2010. Utvrdzuje ma v tom to, že mechanizmy sú nastavené správne,“ dodal Vážny. Za úspech označil aj fakt, že z krajín V4 a Európskeho spoločenstva je Slovensko jediná krajina, ktorej Európska únia už schválila dva tzv. veľké projekty nad 50 mil. eur. Veľké projekty tvoria okolo 90 % objemu Operačného programu Doprava, ktoré majú svoj špecifický charakter schvaľovania.
Rezort dopravy v roku 2009 presadil vo vláde a v parlamente schválenie železničných zákonov o dráhach a doprave na dráhach, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2010. „Nielenže riešia bežnú metodiku železničiarskeho života, ale zároveň definujú to, čo ma vždy trápilo – financovanie železničného sektora zo strany štátu nie na báze živelnosti, ale presného a zákonom definovaného záväzku. Pretože aj železničné podniky sa potom zmietajú v neistote a nevedia riadiť zmysluplne svoj rozvoj,“ poznamenal Vážny. Rezort dopravy podľa neho naplní svoj rozpočet na rok 2009. Väčšina zdrojov smerovala na investičné celky cestnej a železničnej infraštruktúry, zostatok na chod ministerstva alebo na podriadené zložky v rozpočtových organizáciách.
SITA