BRATISLAVA 28. februára (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) očakáva, že rokovania o vstupe partnerov do jej dcérskych firiem Cargo Wagon, a.s. a ZSSK Cargo Intermodal, a.s. sa uzavrú do konca apríla. „Ozdravné opatrenia v ZSSK Cargo pokračujú presne v súlade s vládou schváleným materiálom s názvom Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR,“ informoval agentúru SITA hovorca štátneho železničného nákladného dopravcu Martin Halanda. Kabinet tento návrh schválil vlani 10. júla.
Viac ako polovičné podiely na predaj
Podľa skorších informácií, záujemcovia, ktorí postúpili do užšieho výberu na vstup do oboch dcérskych firiem ZSSK Cargo, by mali predložiť záväzné ponuky do 14. apríla. Druhé kolo medzinárodnej súťaže, v ktorom Cargo záujemcom sprístupnilo tzv. dataroom, sa začalo v polovici januára. Na predaj je 66 % akcií Cargo Wagon pre manažovanie nákladných vagónov a 50 % akcií ZSSK Cargo Intermodal, ktorý má zabezpečovať kontajnerovú prepravu.
„Z transakcií v rámci oboch dcér, ktoré pripravujeme, očakávame výnos 200 mil. eur, ktorý použijeme na oddlženie spoločnosti,“ uviedol Halanda. ZSSK Cargo chce predať firme Cargo Wagon 12 350 vagónov a následne si od nej spätne prenajať 8200 vozňov na osem rokov. Cenu predaja vagónov určí znalecký posudok a cena spätného prenájmu je predmetom rokovaní s potenciálnymi investormi. Štátny prepravca plánuje vložiť do majetku ZSSK Cargo Intermodal zhruba štyristo vozňov, ale spätne si ich nemá prenajímať. ZSSK Cargo má okolo trinásťtisíc vagónov, z ktorých reálne využíva do deväťtisíc.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej nedávno označil pripravovaný predaj nákladných vozňov ZSSK Cargo za podozrivú transakciu. „Z neprehľadnej spleti pripravovaných krokov bude profitovať len vopred určený privatizér a nie štát,“ informoval Matej. Zároveň označil za podivné, že štát vyberá pre Cargo Wagon privatizéra, ktorý má byť sprostredkovateľom bankového úveru za 186 miliónov eur.
Rovnaké parametre pre všetkých
Cena spätného prenájmu vyše 8-tisíc vagónov na osem rokov by podľa neho mala dosiahnuť 240 miliónov eur, resp. 10,50 eura za vagón na deň. Zárobok budúceho privatizéra na tejto transakcii by mal podľa Mateja dosiahnuť 50 miliónov eur. „Ide o absolútne nekvalifikované stanovisko IDH bez znalosti problematiky, resp. o klamstvo,“ zareagoval Halanda.
ZSSK Cargo tvrdí, že pred vstupom investora nebude vkladať vozne do imania Cargo Wagon. Uskutoční sa predaj a následný spätný lízing časti vagónov. „V čase predaja akcií v dcérskej spoločnosti budú pre všetkých záujemcov o akcie známe fixné parametre, ktoré budú musieť splniť a akceptovať. Tieto parametre budú pre všetkých rovnaké,“ priblížil Halanda.
Po nadobudnutí účinnosti transakčnej dokumentácie majú obaja akcionári zvýšiť základné imanie Cargo Wagon. „Iba ak sa potenciálny investor zaviaže k splneniu týchto podmienok – platba za odpredaj vozňov v sume stanovenej znalcom, cena za spätný prenájom, navýšenie základného imania, vrátane preukázania spôsobu a výšky financovania – bude sa môcť zúčastniť súťaže o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti,“ dodal Halanda.