BRATISLAVA 15. júla (WEBNOVINY) – Letecký park by sa podľa politikov mal obmeniť. „Niekto kompetentný by mal posúdiť technický stav letky a navrhnúť riešenie. Nejde o otázku politického zápasu, ale o bezpečnosť všetkých,“ povedal pre agentúru SITA bývalý predseda parlamentu Pavol Hrušovský (KDH). Hrušovský ako predseda Národnej rady SR podľa vlastných slov zažil nepríjemný príbeh s vládnym špeciálom, keď pri ceste z USA museli núdzovo pristáť na Islande.
„Pilot mi vtedy povedal, že máme vážnu poruchu,“ konštatoval Hrušovský. Niekdajší šéf snemovne si uvedomuje, že obnova leteckého parku predstavuje citlivú politickú otázku, ktorú verejnosť vníma negatívne. Bezpečnosť človeka je však podľa Hrušovského dôležitejšia ako peniaze. Viac ako 20-ročné lietadlá, ktorými lietajú slovenskí ústavní činitelia, sú podľa neho menej bezpečné ako nové stroje a preto by Slovensko malo svoj lietadlový park obmeniť.
Vládny špeciál s ministrom Glváčom musel núdzovo pristáť
Jak je v katastrofálnom stave
Obmenu lietadiel podporuje aj exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). Menší Jak je podľa jeho slov v katastrofálnom stave, rovnako v najlepšom stave nie je ani vládne Tu-154. Galko navrhuje spojiť vládnu letku ministerstva vnútra s letkou ministerstva obrany.
„Medzi štátmi NATO je minimum krajín, ktoré majú dve letky, takmer všetci lietajú letkou rezortu obrany,“ konštatoval. Obrana by podľa Galka mala kúpiť lietadlá typu Spartan, ktoré by využívala na prepravu vojakov. Pre prepravu ústavných činiteľov by sa dali Spartany vybaviť tzv. VIP kontajnermi, ktoré by poskytli komfort pre cestujúcich. Na väčšie vzdialenosti by podľa Galka mali politici lietať komerčnými linkami.
Lietadlá nemajú dlhodobú koncepciu
Člen brannobezpečnostného výboru Gábor Gál pri obmene leteckého parku považuje za problém chýbajúcu dlhodobú koncepciu obnovy techniky. „Škoda, že tu nie je dlhodobý plán. Veci sa menia s každým ministrom financií. Niekedy je problémom aj prisilný minister financií a prislabý minister obrany,“ konštatoval Gál.
Vládny Jak i Tu-154 podľa neho majú najlepšie roky za sebou, chýba však základná dlhodobá koncepcia. „Treba zvážiť, či to, čo každý rok vynakladáme do opráv, by sa neoplatilo dať do lízingu nových strojov,“ poznamenal Gál. Letky vnútra a obrany sa podľa jeho slov zlúčiť nemusia, ale ich stroje by mali mať spoločný servis.
Lietadlo Jak-40, na palube ktorého cestoval minister obrany Martin Glváč do Paríža, sa dnes do Bratislavy vrátilo pre problém s motorom. Letka vládnych špeciálov, ktorá slúži na prepravu ústavných činiteľov spadá pod ministerstvo vnútra.