BRATISLAVA 2. mája (WEBNOVINY) – Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) oboznámi vládu na jej najbližšom zasadnutí s plánmi na zavedenie nových sadzieb mýta pre nákladné automobily nad 3,5 tony. Spolu s nimi chce rezort dopravy od budúceho roka rozšíriť spoplatnenú sieť na väčšinu ciest prvej triedy. Počet mýtnych spoplatnených úsekov by mal byť už od júna tohto roka nižší spojením kratších úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Natrvalo by mal byť pritom zachovaný systém tranzitného ticketingu, čiže platenia kupónov dopravcami na určených tranzitných trasách cez Slovensko. Podľa rezortu dopravy je totiž ticketový systém v súlade s legislatívou Európskej únie. Správu o postupe prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie siete vymedzených úsekov pozemných komunikácií podliehajúcich spoplatneniu mýtom predkladá Figeľ opätovne do vlády. Na poslednom zasadnutí kabinetu minulý týždeň bol tento materiál vypustený.
Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Sadzby mýta na Slovensku, tvrdí ministerstvo dopravy, sú porovnateľné s menšími odchýlkami s okolitými krajinami, ktoré majú zavedený elektronický výber mýta. Optimalizácia spoplatnených úsekov v podobe jej rozšírenia má umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.
Spoplatnenie väčšiny ciest I. triedy
Ministerstvo dopravy chce spájaním kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov spoplatnených vozidiel minimalizovať výpadky príjmov z výberu mýta a zároveň výrazne eliminovať náklady na dodatočné transakcie za prejdené úseky. „Uvedená úprava nebude mať dopad na dopravcov, lebo naďalej bude platiť zásada, že vodič zaplatí za úsek len ak ho prejde celý,“ uviedol rezort dopravy. Náklady na mýtny systém vlani, v prvom roku jeho prevádzky, vzrástli o takmer 14,5 mil. eur. Z toho skoro 2 mil. eur tvorili zvýšené náklady na transakcie nad rámec zmluvy z dôvodu rozdelenia spoplatnenej siete z 1 000 úsekov na viac ako 1 600 úsekov. Pripravovaná novela vyhlášky z roku 2009, ktorá vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy pre výber mýta, by s uvedenou úpravou mala nadobudnúť účinnosť 1. júna 2011.
„Spoplatnenie väčšiny ciest I. triedy zabezpečí, že nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty I. triedy. Tento stav dnes spôsobuje ich neprimerané zaťažovanie a teda aj zvýšené náklady na ich údržbu,“ tvrdí ministerstvo dopravy. Mýtne sadzby sa môžu upravovať prvýkrát po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, teda najskôr od začiatku roka 2012. Optimalizácia spoplatnenej siete a zavedenie nových sadzieb mýta si vyžiada prípravu príslušných noviel nariadenia vlády i vyhlášky ministerstva dopravy s platnosťou od 1. januára budúceho roka. Pripravované zavedenie nových sadzieb mýta musí ministerstvo dopravy oznámiť Európskej komisii najmenej štyri mesiace vopred, teda do 31. augusta tohto roka. Nové sadzby a rozsah spoplatnenej siete chce rezort dopravy pripraviť do 30. júna. Prerokovať návrhy v rámci komisie pre efektívnosť výberu mýta so zástupcami dopravcov plánuje do 31. júla. Dovtedy chce aj začať legislatívny proces noviel príslušného nariadenia vlády a rezortnej vyhlášky, aby začali platiť od budúceho roka. Ministerstvo dopravy pripravuje od októbra do konca tohto roka mediálnu kampaň zameranú na informovanie dopravcov a širokej verejnosti o pripravovaných zmenách v mýtnom systéme.