BRATISLAVA 28. mája (WEBNOVINY) – Spoločnosť Siemens, s.r.o. Bratislava, dodávateľ palubných jednotiek pre mýtny systém na Slovensku, považuje za scestné kritické vyjadrenie Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) o zastaranosti dodaných zariadení na výpočet mýta. „Ide o najmodernejšiu satelitnú palubnú jednotku na svete, ktorá implementuje všetky kľúčové technológie v súčasnosti používané pri výberoch mýta. Slovenská satelitná palubná jednotka predstavuje najvyššiu kategóriu mýtnej jednotky,“ uviedol v piatok pre agentúru SITA hovorca Siemensu, s.r.o. Martin Noskovič.
OBU jednotka podľa dodávateľa v praxi preukazuje vysokú mieru spoľahlivosti a bezporuchovosti. Siemens vyvíjal palubnú jednotku pre Slovensko tri roky a finalizáciu jej vývoja prispôsobil konkrétnym požiadavkám Národnej diaľničnej spoločnosti, pričom ju načasoval k spusteniu mýta začiatkom tohto roka. „Dodávka OBU jednotiek na Slovensko tak nebola nikdy ohrozená,“ dodal Noskovič.
Únia autodopravcov Slovenska vo štvrtok informovala, že Q-Free sa údajne rozhodol ukončiť spoluprácu s výbercom mýta, spoločnosťou SkyToll, a.s. „Spoločnosť SkyToll a spoločnosť Q-Free ASA sú dve súkromné spoločnosti, ktoré spolupracujú a plnia si navzájom dohodnuté zmluvné povinnosti na základe uzatvorenej zmluvy, tvoriacej a predstavujúcej dôverné informácie/obchodné tajomstvo,“ reagovala mediálna zástupkyňa SkyToll Lenka Lendacká.
Prevádzkovateľ slovenského mýta spoločnosť SkyToll, a.s. a dodávateľ centrálneho systému pre elektronický výber mýta nórska firma Q-Free ASA v súčasnosti rokujú o zmenách v terajšej zmluve podpísanej 23. januára 2009. „Výsledkom s najväčšou pravdepodobnosťou bude zmena rozsahu a redukcia hodnoty zmluvy. Q-Free predpokladá, že bude schopná o výsledku rokovania informovať trh v priebehu niekoľkých týždňov,“ informovala v piatok Q-Free na vlastnej webovej stránke.
Kontrakt SkyToll a Q-Free má hodnotu 50 mil. eur, je zameraný na dodávku centrálneho systému, systému na kontrolu plnenia mýtnej povinnosti a trojročných servisných služieb pre komplexnú službu elektronického výberu mýta.
Podľa únie dopravcov systém výberu elektronického mýta nefunguje a vykazuje chyby aj v účtovaní. Podľa UNAS sa z chýb navzájom obviňujú Q-Free, ktorá prostredníctvom centrálneho systému zabezpečuje zákaznícky servis a fakturáciu, a firma Siemens, ktorý je dodávateľom palubných (OBU) jednotiek. Autodopravcovia sa nazdávajú, že skutočný problém spočíva v OBU jednotkách od Siemensu, ktoré boli vyvinuté skôr a sú generačne staršie ako centrálny systém. Q-Free podľa UNAS údajne odmieta prerobiť svoj systém na systém nižšej kategórie.
Ak Q-Free naozaj nebude pokračovať v zmluvných vzťahoch, môže systém skolabovať a ohrozí tak výber mýta. „UNAS má ďalšie informácie o spoločnosti Q-Free a následných prepojeniach, ktoré v súčasnosti preverujeme,“ uviedla únia autodopravcov.
Nórska firma Q-Free patrí medzi päť najväčších svetových dodávateľov mýtnych systémov. Spoločnosť je dodávateľom národných systémov výberu mýtneho v Nórsku a Portugalsku. Technológie mýtneho systému inštalovala aj v Chorvátsku, Austrálii a Čile, v Štokholme a v niektorých mestách v Grécku. Po vyhlásení tretieho tendra na výber mýta na Slovensku sa spoločnosť rozhodla namiesto priamej účasti uprednostniť subdodávateľský vzťah.
SITA