BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) – Strana Sieť podporuje urýchlenú výstavbu obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 Bratislava – Holice. Plánovaný dvojciferný ročný výnos privátneho kapitálu v rámci PPP projektu počas 30 rokov však považuje za neprijateľný.
Opozičná strana trvá na tom, aby vláda na svojom najbližšom zasadnutí štúdiu uskutočniteľnosti tohto projektu vrátila ministerstvu dopravy na prepracovanie. Mala by podľa nej obsahovať aj možnosti financovania cez nový Investičný plán pre Európu, resp. tzv. Junckerov fond, alebo Slovenský investičný holding (SIH). Ako Sieť v utorok informovala, už len využitie SIH by pri tej istej kvalite výstavby ušetrilo občanom Slovenska za obdobie predpokladaného financovania projektu okolo 240 miliónov eur.
Procházka má obavy, že vláda uprednostní drahšie možnosti
Predseda Siete Radoslav Procházka označil výstavbu D4 a R7 pre hlavné mesto a okolie za dôležitú a potrebnú. Nesmie však podľa neho znamenať zárobok sponzorov vládnej strany na úkor ľudí, ktorí sa im tridsať rokov budú skladať na ich osobný luxus.
„Už v novembri 2014 vláda zaradila výstavbu D4 medzi projekty na financovanie cez Junckerov fond. Fakt, že štúdia uskutočniteľnosti, dokončená o dva mesiace neskôr, túto možnosť absolútne ignoruje, nasvedčuje tomu, že prednosť majú dostať drahšie možnosti,“ povedal Procházka.
Ministerstvo dopravy zareagovalo, že s možnosťou využiť SIH pri tomto projekte sa počíta aj v štúdii uskutočniteľnosti. A v návrhu projektu PPP pre D4 a R7, o ktorom bude v stredu rokovať vláda, je uvedená aj suma 240 miliónov eur na základe ročných platieb osem miliónov eur počas tridsať rokov.
Tento dokument je verejne prístupný už niekoľko týždňov. „Pán Procházka dnešnú tlačovú konferenciu zvolal očividne skôr, ako si stihol prečítať štúdiu realizovateľnosti k bratislavskému obchvatu,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.
Projekt D4/R7 je na zozname investičnej banky, tvrdí Kóňa
Tzv. Junckerov balíček je podľa ministerstva dopravy len v úvodných fázach. „Slovenská republika zaradila projekt D4/R7 do zoznamu potenciálnych projektov a oznámila to ešte minulý rok Európskej investičnej banke. V najbližšej dobe prebehnú aj expertné rokovania, ako by Slovensko mohlo použiť takzvaný Junckerov balíček na tento projekt,“ priblížil Kóňa.
Už v samotnej štúdii realizovateľnosti je podľa neho identifikovaná potenciálna úspora až do 600 miliónov eur pri využití viacerých nástrojov vrátane SIH a tzv. Junckerovho balíčka. To, že Bratislava potrebuje diaľničný obchvat, nikto nespochybňuje. „Jedinou možnosťou, ako ho stavať dnes, je forma PPP. Ak má niekto iné riešenie na financovanie tejto prepotrebnej cesty, nech ukáže reálne čísla, v opačnom prípade ide o zavádzanie verejnosti,“ uzavrel Kóňa.
Podľa odborníka Siete pre národohospodárske otázky a verejné investície Róberta Auxta by výnos súkromného kapitálu na PPP projektoch mal zodpovedať realite a podliehať stropu, ktorý navrhuje na úrovni ôsmich percent. Auxt tiež pripomenul možnosť financovania ciest cez národný projekt SIH, pričom úspora v porovnaní s plánovaným variantom by dosiahla približne štvrť miliardy eur.
Podľa odborníka je dvojciferný výnos investorov neprípustný
„Tu sa nejedná o spomalenie výstavby alebo zníženie kvality hotového diela. Vláda len musí podrobiť rozboru aj tie možnosti, ktoré ľuďom dajú dôležitú cestnú infraštruktúru za ceny, ktoré zodpovedajú súčasnej realite,“ uviedol Auxt. „Možnosť dvojciferného ročného výnosu pre súkromných investorov je v tejto dobe absolútne za hranicou prípustného,“ dodal.
Projekt PPP, ktorý by štát počas tridsať rokov koncesie splácal v objeme 4,3 miliardy eur, podľa Auxta znamená dva roky daňových prázdnin pre všetkých. Za túto sumu by podľa neho bolo možné postaviť najvyššiu budovu sveta Burj Dubaj trikrát.
Procházka pripomenul nevyhnutnosť dokončenia diaľničného spojenia medzi Bratislavou a Košicami a rýchlostnej cesty R2 na Hornej Nitre. „Každý mesiac meškania s dokončením D1 do Košíc rodiny na východnom Slovensku pripravuje o lepšie príjmy. Nemajú ich aj preto, že na východe chýbajú dobré cesty,“ tvrdí predseda Siete.
Pred stredajším zasadnutím vlády Sieť žiada, aby bez nákladov na strane občanov Slovenskej republiky bola štúdia uskutočniteľnosti dopracovaná tak, že vo vzťahu k D4 a R7 bude obsahovať aj možnosti ich financovania cez Junckerov fond a Slovenský investičný holding.