Čo podľa vás presvedčilo nové vedenie Ministerstva hospodárstva, že vás opäť vymenovalo do vedenia Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO)?
Ja som pripravil s pomocou silných konzultantov stratégiu ako urobiť zo SARIO agentúru svetového mena a ako z nej urobiť výkladnú skriňu Slovenska. V rámci celého výberového konania si myslím, že to bola jedna z vecí, kde sa ministerstvo pozeralo na to, ako kandidáti pripravili možnosť rozvoja SARIO a teda aj slovenskej ekonomiky.
Aké budú vaše prvé kroky v agentúre, vďaka ktorým by sa Slovensku darilo prilákať nových zahraničných investorov?
Ja si myslím, že investičná agentúra takéhoto typu môže byť vážnym komponentom hnacieho motora ekonomiky v krajine. Bez ďalšieho investovania zo zahraničia nie je možný ekonomický rast. Pre mňa je dôležité, aby táto agentúra naozaj vo svojej budúcnosti bola jedným z hnacích motorov ekonomiky Slovenska.
Bez ďalšieho investovania zo zahraničia nie je možný ekonomický rast.Róbert Šimončič
Čiže aké budú vaše prvé kroky v agentúre?
V podstate v rámci koncepcie a stratégie, ktorú som pripravil, je jednak pohľad do vnútra organizácie, analýza vonkajšieho prostredia a potom akým spôsobom sa dajú hľadať naozaj tí najlepší investori pre Slovensko. Čiže tieto jednotlivé komponenty stratégie majú potom za sebou konkrétne úlohy, programy a projekty, ktoré by sa mali realizovať postupne. Čo sa týka tej vnútornej záležitosti, treba rozhodne zefektívniť organizačnú štruktúru, aby bola pružnejšia. Treba zmeniť niektoré procesy a pridať niektoré nové, ako sú systematická starostlivosť o existujúcich investorov. Dôležité je aj zavedenie lepšej spolupráce napríklad s obchodnými komorami a inými organizáciami. Čiže tých úloh je niekoľko, či už interných, ale aj externých. Rozhodne treba stavať na tom, čo je dobré. Veľa dobrého sa urobilo, netreba všetko kritizovať, je tam veľa dobrých ľudí. Určite bude treba hľadať ďalších odborníkov, ale takisto myslím, že je dôležitá sieť externých spolupracovníkov, ktorí vytvárajú akýsi kanál prílevu potenciálnych investícií.
Ako to bude vyzerať s poskytovaním investičných stimulov pre investorov. Pripravujú sa už nové pravidlá?
Poviem približné číslo. Možno 20 až 25 % zahraničných investícií prišlo na Slovensku s tým, že mali nejaké stimuly. Čiže zvyšní investori sú na Slovensku z nejakého dôvodu. Stimuly sú niečo navyše, ktoré by mali vlastne regulovať naozaj strategické investície, ktoré sú pre nás mimoriadne dôležité. Netreba sa pozerať na stimuly ako niečo čo vyrieši všetko. Krajina musí byť atraktívna aj bez stimulov.
Viete povedať, kedy by mali byť nové pravidlá pre poskytovanie stimulov hotové?
Systém stimulov je dnes prepracovávaný. Musím povedať, že zákon už je zastaralý a až nefunkčný. Pokiaľ viem tak na ministerstve hospodárstva v súčasnosti komisia aj v spolupráci s externými expertmi vytvára nový systém poskytovania stimulov. Predpokladám, že začiatkom budúceho roka budú pravidlá veľmi jasné.
Ako podľa vás prilákať investorov s vysokou pridanou hodnotou, o príchode ktorých sa na Slovensku rozpráva už veľmi dlho?
To je taká otázka za milión dolárov. Keby som ju vyriešil za jednu minútu tak som skončil svoju prácu. Rozhodne je to však jedno vážne zameranie. Jednak musíme mať zmapované prostredie u nás. Čo máme, čo sa týka výskumu, vývoja, aké máme dobré tímy, lebo množstvo vecí na Slovensku je relatívne pokrokových. Máme predpoklad aj čo sa týka pracovnej sily, lebo mnohí ľudia majú u nás naozaj veľmi silné zázemie. Tie predpoklady na to máme relatívne dobré, nemáme metódu ako hľadať tieto investície. Treba sa pozrieť na úspešné príbehy, ktoré sa udiali aj bez pričinenia. Sú tú takí investori, ktorí prišli s nejakou „montovňou“, potom priniesli technológiu a dnes tú majú vývoj a výskum. Čiže sú také dobré prípady. Treba sa ich snažiť zopakovať. Je potrebné proaktívne vyhľadať týchto investorov.
Krajina musí byť atraktívna aj bez stimulov.Róbert Šimončič
Bude sa SARIO pod vaším vedením venovať aj domácim investorom?
Samozrejme. Napríklad čo sa týka investičných stimulov, tie sú určené pre domácich ako aj zahraničných investorov. Myslím, že tak by to malo aj ostať. Čo sa týka nejakého rozšírenia zamerania agentúry, bolo by vhodné sa zamerať na podporu veľmi inovatívnych technologických firiem, ktorým potom by mohla agentúra pomôcť sa dostať na zahraničný trh. To vytvára vysokú pridanú hodnotu a takáto aktivita bude veľmi dôležitá.
Ako vidíte budúcnosť priemyselných parkov na Slovensku. Je ešte potrebné na Slovenskou stavať nové parky, keď viaceré parky v súčasnosti zívajú prázdnotou?
Keď hľadáme nejakých investorov tak jeden z dôležitých komponentov je, kam sa ten investor umiestni. Urobiť však výstavbu alebo revitalizáciu parkov ako oddelenú oblasť, nie je celkom podľa mňa vhodný prístup. Asi nebude jednoduché začať od parkov a potom hľadať investorov. Musíme hľadať najprv investorov, a až potom sa pozerať na lokality. Určite sa v najbližšej budúcnosti budú podporovať investície viac na východe Slovenska, sú tam regióny, ktoré sú predsa len ekonomicky slabšie.
Ako ste videli záujem zahraničných investorov o Slovensko počas vášho predchádzajúceho krátkeho pôsobenia vo vedení SARIO?
Za to obdobie som stretol mnoho potenciálnych investorov alebo firiem, ktorí prišli a zaujímali sa o Slovensko. Boli to ľudia z Japonska, z USA, z Talianska a z iných krajín. Sú nejaké konkrétne projekty, ktoré vznikali keď som tam bol ešte ja. Nie sú však ešte uzavreté, tak si myslím že by sa nemali publikovať. Hlavne investori zo západnej strany pologule veľmi neradi počujú dopredu svoje mená. Takže nechcem menovať firmy. Ale boli medzi nimi aj spoločnosti s vyššou pridanou hodnotou.
Dlho sa na Slovensku rozpráva o záujme čínskych investorov.
Čína je veľmi zložitá. My tu Čínu nevieme robiť. Práve u Číny je potrebné mať veľmi silných partnerov, ktorí by nám dokázali otvoriť dvere. Investície z Číny budú v najbližších rokoch akcelerovať. Je tam pretlak peňazí. Bolo na Slovensku zopár záujemcov z Číny, ale nie je to v takom štádiu, že by sme vedeli naozaj posúdiť, či ísť potom. Rozhodne aj keby sme neurobili nič, tak čínske investície do Európy prídu. Treba mať preto pripravený nejaký program.
Investície z Číny budú v najbližších rokoch akcelerovať.Róbert Šimončič
Aký bude mať postoj SARIO k prilákaniu investícií do slovenského turizmu?
Tu je dôležitá veľmi dobrá spolupráca s agentúrou pre cestovný ruch. Ja si myslím, že táto oblasť má väčší potenciál. Stačí sa pozrieť na susedné Rakúsko. Veľa je tu takých skvostov, ktoré treba zaobaliť do peknej ponuky, ktorá bude veľmi zaujímavá pre investorov.
Zhováral sa Martin Dargaj