BRATISLAVA 9. júna (WebNoviny.sk) – Plánované predĺženie širokorozchodnej železnice cez Slovensko je predovšetkým politický projekt, na ktorom Ruskej federácii extrémne záleží.
Závislí na železnici
Domnieva sa to hnutie OĽaNO s tým, že pozemná doprava v Rusku je vzhľadom na stav ciest oveľa viac závislá na železnici, než v krajinách Európskej únie.
„Z toho, samozrejme, vyplýva i oveľa vyšší strategický dôraz Ruskej federácie na železničnú infraštruktúru, aj s vzhľadom na záujmy armády. Nečudo teda, že Rusko má záujem o existenciu železničnej infraštruktúry so širokým rozchodom čo najďalej za svoje západné hranice,“ uviedol pre agentúru SITA dopravný expert OĽaNO Jiří Kubáček, ktorý bol v minulosti generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy a dráh na Ministerstve dopravy a výstavby SR.
Musíme prestať útočiť na Rusko, tvrdí Danko, ktorý skritizoval Globsec a obhajuje Lukašenka
„OĽaNO je presvedčené, že jestvujúce trate normálneho rozchodu, ako i prekládkové kapacity na východnej hranici Slovenska poskytujú dostatočnú kapacitu pre prípadný nárast nákladnej dopravy z východnej časti sveta. OĽaNO sa nestotožňuje ani s tvrdením pána premiéra, že projekt širokorozchodnej trate preukazuje dobrú mieru zisku a návratnosti. Doteraz vytvorená štúdia preukázala skôr jeho opak,“ dodal Kubáček.
O projekt sa zaujíma aj Poľsko
O výhodnosti širokorozchodnej trate pre Slovensko hovoril predseda vlády SR Peter Pellegrini (Smer-SD) 6. júna v Moskve po rokovaní s ruským premiérom Dmitrijom Medvedevom.
Slovensko podľa premiéra urýchlilo prípravy, momentálne sa posudzujú vplyvy na životné prostredie a o projekt prejavujú záujem aj Poľsko a Maďarsko, pričom Slovensko si takúto príležitosť nesmie nechať ujsť.
Rusko a Bielorusko sa dohodli na únii, zjednotenie krajín však neplánujú, tvrdí Putin
„Chceme ostať strategickou tranzitnou krajinou. Dnes ňou sme pre ropu a plyn. Chceme, aby sa doprava stala našim tretím pilierom,“ povedal Pellegrini.
Dobrá miera zisku a návratnosti
Projekt širokorozchodnej trate podľa Pellegriniho preukazuje dobrú mieru zisku a návratnosti. Posudzovanie vplyvov na životné prostredie by sa mohlo skončiť do konca budúceho roka. Potom by sa mohlo začať s postupnou realizáciou, povedal premiér.
Pellegrini poznamenal, že už len samotná výstavba by mohla mať pozitívny dopad napríklad na zamestnanosť na Slovensku či stavebný priemysel.
Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschat so sídlom vo Viedni (spoločný podnik železníc Ruskej federácie, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska) predpokladá, že po dokončení štúdie realizovateľnosti, ktorá by mala mať štyri alebo päť etáp, by sa malo ukázať, či je tento projekt pre SR opodstatnený a realizovateľný. V súčasnosti trvá tretia etapa štúdie realizovateľnosti, a to posudzovanie vplyvov na životné prostredie.