BRATISLAVA 12. júla (WEBNOVINY) – Spoločnosť Skanska SK, a.s. Bratislava podala žalobu na súde proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) o zrušení tendra na výstavbu vyše štvorkilometrového žilinského úseku diaľnice D3 Strážov – Brodno. Agentúru SITA o tom v pondelok informovala hovorkyňa Skanska SK Magdaléna Dobišová. Úrad pre obstarávanie podľa stavebnej firmy nemal súťaž zrušiť, pretože podľa jej právnej analýzy kroky, ktoré vykonala Národná diaľničná spoločnosť ako obstarávateľ, nemali zásadný vplyv na výsledok tendra.
„V súčasnosti NDS zapracováva pripomienky ÚVO. Predpokladáme, že súťaž bude vyhlásená v auguste,“ uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Generálny riaditeľ NDS Igor Choma koncom júna povedal, že súťaž na stavbu spomínaného úseku D3 zrušia. „Musíme rešpektovať rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie. Súťaž zrušíme a pripravíme vyhlásenie novej súťaže,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ NDS Igor Choma. Diaľničiari majú podľa neho na argumenty úradu pre obstarávanie iný názor, ale nechcú ich komentovať. Od otvárania obálok s ponukami prešlo päť mesiacov. Vypísanie novej súťaže podľa neho spôsobí oddialenie stavebných prác na diaľničnom úseku najmenej o ďalšie štyri mesiace.
Národná diaľničná spoločnosť v tendri na výstavbu D3 Strážov – Brodno porušila pravidlá verejného obstarávania. Úrad pre verejné obstarávanie to zistil počas kontroly postupu zadávania zákazky pred uzavretím zmluvy. O rozhodnutí informoval pred mesiacom. O vykonanie kontroly požiadalo ministerstvo dopravy. Diaľničná spoločnosť podľa úradu nedostatočne vypracovala súťažné podklady, pričom medzi oznámením o vyhlásení tendra a súťažnými podkladmi nebol súlad.
V tendri na D3 za predpokladanú cenu 269,38 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty predložila najnižšiu cenovú ponuku spoločnosť Skanska BS, a.s. (od apríla súčasť Skanska SK, a.s.), a to 163,4 mil. eur bez dane. Diaľničná spoločnosť pôvodne predpokladala, že výstavba D3 začne v októbri 2009, neskôr plán zmenila na marec tohto roka. Stavba mala byť ukončená pôvodne v marci 2012, najnovšie by mala byť hotová vo februári 2014. Náklady na stavbu diaľnice podľa štátnej expertízy predstavovali 280,79 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008.
Spoločnosť Skanska SK, a.s. pôsobí pod týmto menom od 1. apríla tohto roka po zlúčení šiestich firiem. V Obchodnom registri SR je spoločnosť zapísaná od 3. augusta 1994, jej predchodkyňami boli firmy Skanska BS, a.s. Prievidza od januára 2005 do konca marca tohto roka a predtým Banské stavby, a.s. Prievidza od augusta 1994 do januára 2005. Skanska SK má základné imanie 1,66 mil. eur, zastrešuje závody PS SK 01 Martin, PS SK 02 Bratislava, SK 10 Technológie Košice, Cesty, mosty SK, Tunely SK, Železničné staviteľstvo SK, Skanska Reality SK a Servis SK. Fúziou zanikli firmy Skanska PS, a.s., Skanska Slovensko, s.r.o., Skanska Reality SK, s.r.o., Stamart Martin s.r.o., Skanska Technológie, a.s. a Skanska BS, a.s. Skanska SK sa prostredníctvom projektu Jedna Skanska ako slovenská dcéra organizačne priblížila materskej spoločnosti Skanska AB vo Švédsku a Skanska a.s. v Českej republike.
SITA