Vyše polovice obyvateľov Európskej únie, ktorí využívajú internet, nakupuje a rezervuje dovolenky online. Túto formu podľa Európskeho štatistického úradu Eurostat využívajú najčastejšie Luxemburčania (73 %), Fíni (65 %) a Nemci (64 %).
Možnosť kupovať letenky, rezervovať si ubytovanie alebo objednať dovolenku cez internet využili vlani najčastejšie ľudia vo veku 25 až 34 rokov, a to až 55 % Európanov v tejto vekovej kategórii.
Ako vo štvrtok informovala Slovenská sporiteľňa v tlačovej správe, naopak, najmenej je to u starších ľudí vo veku 65 až 74 rokov s podielom necelých 47 %. Najmenej obľubujú túto formu mladí ľudia vo veku 16 až 24 rokov, a to len vyše 41 %.
Rezervujeme si zdieľané ubytovanie
„Na Slovensku využívajú online nakupovanie a booking dovoleniek najčastejšie ľudia vo veku 25 až 34 rokov. Za posledné roky ich vďaka väčšej dostupnosti internetu pribúda. Aktuálne túto formu využíva 51 % ľudí v tejto vekovej kategórii,“ povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.
Nákup potravín za stovku teraz stojí 137,5 eura. Ktoré najviac zdraželi od vstupu Slovenska do EÚ?
K lepším číslam podľa nej dopomohol aj rozmach tzv. zdieľanej ekonomiky. „Podľa posledných údajov si práve prostredníctvom internetu a aplikácií rezervujeme zdieľané ubytovanie, a to predovšetkým izby, apartmány, domy či vidiecke chaty. Aj tu rebríčku kraľujú Luxemburčania (44 %), ktorí najviac vyžívajú túto formu ubytovania,“ uviedla Buchláková.
Slováci sa doťahujú na priemer EÚ
Slováci sa postupne doťahujú na priemer EÚ. Vlani až 18 % Slovákov využilo zdieľané ubytovanie doma či v zahraničí, čím predbehli napríklad Českú republiku, kde iba 5 % ľudí využíva túto formu ubytovania.
Ľudia sa nezoznamujú len v baroch a prostredníctvom známych, čoraz častejšie využívajú aj internet
Podobne ako v Česku sú na tom ľudia na Cypre (3 %), v Litve (7 %), Grécku, Rumunsku a Slovinsku (všetky 8 %) či Bulharsku (9 %).
Online nakupovanie oblečenia
„Aj z našich prieskumov vyšlo, že Slováci prostredníctvom internetu nielen čoraz viac bankujú, ale aj nakupujú. Online obchody využíva na nákup oblečenia, obuvi či rôznych doplnkov 56 % Slovákov,“ priblížila Buchláková.
Rovnaký podiel zaznamenala elektronika ako televízory, počítače, tablety či smartfóny. „Najmenej nakupujeme prostredníctvom internetu jedlo (16 %). Až 54 % Slovákov si nevie predstaviť, že by si práve jedlo objednali online. Vyše polovica Slovákov nakupuje cez internet, alebo platí za hotel či iné cestovné položky,“ dodala Buchláková. Viac ako 50 % Slovákov uviedlo, že cez internet nakupuje knihy.