BRATISLAVA 17. januára (WEBNOVINY) – Takmer osem z desiatich respondentov na Slovensku (79 percent) si myslí, že pomáhať ľuďom v rozvojových krajinách je dôležité. Na druhej strane však v mnohých oblastiach týkajúcich sa rozvoja majú Slováci menej pozitívne postoje, ako je priemer celej EÚ, vyplýva z výsledkov prieskumu verejnej mienky Eurobarometer.
Podľa väčšiny by sa mala rozvojová pomoc zvýšiť
Respondenti na Slovensku hneď po Estóncoch (46 percent) najmenej často uvádzajú, že boj proti chudobe by mal byť jednou z hlavných priorít EÚ (47 percent), sú teda výrazne pod priemerom EÚ (64 percent). Táto priorita klesla o štyri percentuálne body od roku 2013. Slováci zároveň menej často uvádzajú, že rozvoj by mal byť jednou z hlavných priorít vlády (30 percent v porovnaní s priemerom EÚ, ktorý je 45 percent).
O niečo viac ako polovica respondentov na Slovensku súhlasí, že boj proti chudobe v rozvojových krajinách má pozitívny vplyv aj na občanov EÚ (53 percent), čo predstavuje druhý najnižší podiel v celej EÚ. Najnižšia miera bola zaznamenaná u respondentov v Českej republike (50 percent).
Respondenti na Slovensku taktiež najmenej často uvádzajú, že boj proti chudobe v rozvojových krajinách je vo vlastnom záujme EÚ (66 percent). Zároveň však mierne narástol podiel tých, ktorí si myslia, že rozvojová pomoc by sa mala zvýšiť (63 percent, nárast o štyri percentuálne body).
Za potraviny z rozvojových krajín si Slováci nechcú priplatiť
Viac než tretina respondentov na Slovensku súhlasí s tvrdením, že jednotlivci môžu hrať úlohu v boji proti chudobe (38 percent), pričom päť percent s týmto tvrdením rozhodne súhlasí. Spomedzi všetkých členských štátov sa Slováci najmenej často osobne angažujú v oblasti pomoci pre ľudí v rozvojových krajinách (22 percent) a sú najmenej ochotní platiť viac za potraviny alebo výrobky pochádzajúce z týchto krajín (32 percent).
Podobne ako ich rovesníci z EÚ, mladší respondenti vo veku 15 – 24 rokov zo Slovenska majú vo všeobecnosti pozitívnejší postoj k úlohe a vplyvu rozvojovej pomoci. Napríklad 52 percent z tejto vekovej kategórie súhlasí, že jednotlivci môžu hrať úlohu v boji proti chudobe v rozvojových krajinách, v porovnaní s 35 percentami starších respondentov (vo veku 25 rokov a viac). Mladší respondenti sú zároveň ochotnejší platiť viac za potraviny alebo výrobky pochádzajúce z týchto krajín.