BRATISLAVA 24. septembra (WEBNOVINY) – Mať v peňaženke hotovosť, to je istota, na ktorú si mnohí Slováci stále potrpia. Po výplate im peniaze na účte dlho neostanú. Ako ukázal prieskum Home Credit Slovakia, ktorý zisťoval platobné zvyklosti Slovákov, do dvoch dní od výplaty si vyberie peniaze takmer štvrtina Slovákov.
„Ide o zažitý prístup, kedy ľudia chcú mať pri sebe väčšiu hotovosť pre prípad potreby. Pritom v súčasnosti je možné platiť kartami prakticky kdekoľvek a hotovosť tak začína strácať na význame,“ povedal analytik spoločnosti Michal Kozub.
Zodpovednosť prichádza s platbou za hypotéku
Veľkú časť z výplaty ukroja platby za nájomné, elektrinu, vodu, plyn, telefón, alebo splátky úveru či hypotéky. Polovica opýtaných v prieskume uviedla, že svoje účty platí ihneď alebo tesne po výplate. Na druhej strane je pätina ľudí, ktorí radšej čakajú na dátum splatnosti. „Takéto vyčkávanie ale môže byť nebezpečné. Množstvo ľudí si totiž myslí, že dátum splatnosti je deň, kedy zadajú príkaz na úhradu alebo zaplatia v pobočke banky,“ upozorňuje Kozub.
Pokiaľ Slovákom ide o strechu nad hlavou, sú podľa Home Creditu poctiví. Prieskum ukázal, že ľudia sú najzodpovednejší pri platbách za hypotéku alebo úver. Viac ako polovica opýtaných uviedla, že tieto výdavky uhradia najneskôr do troch dní od výplaty. Podobne je to aj pri nájomnom.
Naopak sporenie odsúvajú na vedľajšiu koľaj. Tu si 28 percent Slovákov dáva načas a peniaze na sporenie prevádzajú až po týždni alebo ešte neskôr. „V prípade sporenia ľudia čakajú, ako sa vyvinie situácia počas mesiaca, teda či neprídu nejaké nečakané výdavky,“ povedal Kozub.
Slováci uprednostňujú trvalý príkaz
Pravidelné účty Slováci platia trvalým príkazom. Vyše 40 percent používa trvalý príkaz na platby úverov a ďalších deväť percent má zriadené inkasné platby. Len štyri percentá opýtaných stále chodia na pobočku alebo poštu zaplatiť nájomné. Čo je ale podľa Kozuba prekvapujúce, prevažujú medzi nimi mladí ľudia do 29 rokov. Pritom táto generácia je podľa neho najviac zžitá s internetom a modernými spôsobmi platieb.
Prieskum pre spoločnosť Home Credit Slovakia spracovala firma Stem/Mark na reprezentatívnej vzorke populácie vo veku 18 až 59 rokov. Online formou oslovila celkom 510 respondentov v období od 25. augusta do 28 augusta tohto roka.