BRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) – Na Slovensku je 14 percent vysoko angažovaných zamestnancov, čím sa Slovensko radí ku krajinám s nižšou mierou angažovanosti v práci. Vyplýva to zo štúdie, ktorú uskutočnila spoločnosť GfK Custom Research medzi viac než 30 tis. zamestnancami v 29 krajinách vrátane Slovenska. Mladých ľudí vo veku od 18 do 29 rokov je na Slovensku vysoko angažovaných iba 9 percent, pričom rovnaké nízke číslo je aj u zamestnaných slovenských tridsiatnikov.
Recesia sa podľa štúdie, podobne ako vo svete, prejavila aj na Slovensku. Následky uťahovania opaskov vo firmách si uvedomujú rovnako mladšie, ale o niečo intenzívnejšie aj staršie ročníky, ktoré sú presvedčené, že zamestnávateľ využil hospodársku recesiu, aby od nich žiadal vyššie pracovné výkony za rovnakých pracovných podmienok. Necelá štvrtina pracujúcich mladých Slovákov sa tiež vyslovila, že kvôli ekonomickej situácii boli prinútení prijať prácu, s ktorou nie sú spokojní a štvrtina mladých ľudí sa rozhodla kvôli ekonomickej situácii pre iné smerovanie kariéry.
Odísť pracovať v zahraničí je ochotných 34 percent Slovákov
Nízka angažovanosť u mladých slovenských zamestnancov má za následok podobný fenomén ako vo svete.Polovica mladých zamestnancov si popri práci aktívne hľadá nové miesto, alebo tak plánuje urobiť v najbližších 6 mesiacoch. Na Slovensku je tiež 34 percent ľudí ochotných odísť pracovať za hranice krajiny. Polovica mladých Slovákov sa sťažuje na množstvo stresu v práci, čo je o 11 percentuálnych bodov viac, ako je celosvetový priemer.
Na stres v práci sa sťažujú tak mladí ako aj starší zamestnanci
Na množstvo stresu v práci sa na Slovensku v rovnakej miere ako mladí ľudia sťažujú aj starší zamestnanci.Asi 38 percent mladých pracovníkov trápi nerovnováha medzi súkromným a pracovným životom a 28 percent má obavy, že pracovné tempo a stres má negatívny dopad na ich zdravie. Medzi ďalšie obavy patrí neistota týkajúca sa zachovania pracovného miesta (32 percent) a pre 27 percent mladých ľudí predstavuje problém tlak zo strany zamestnávateľa pracovať nadčasy.
Mladým pracujúcim na celom svete chýba zaangažovanosť voči svojim zamestnávateľom.Mladí pracovníci sú podľa štúdie najviac postihnutí subjektívne vnímanými tlakmi v práci a predstavujú tak pre firmy a celé krajiny dlhodobý problém z hľadiska ich manažovania, motivácie a udržania z dlhodobého hľadiska. Hoci mladší zamestnanci bývajú častejšie oslobodení od najväčšej pracovnej zodpovednosti, vyšší podiel z nich takmer vždy alebo často trápia obavy týkajúce sa rovnováhy medzi pracovným a osobným životom, tlaku na odpracovanie vyššieho počtu hodín a obavy o svoje zdravie.
Záväzok voči zamestnávateľovi
Podľa štúdie iba 21 percent 18 až 29-ročných je vo svojom zamestnaní vysoko angažovaných v porovnaní s 31 percentami šesťdesiatnikov, ktorí cítia záväzok voči svojmu zamestnávateľovi.Tento 10-percentný rozdiel medzi mladými „vykonávateľmi“ a tými, ktorí zväčša sedia na vyšších pozíciách, predstavuje podľa spoločnosti GfK skutočný problém pre firmy po celom svete, keďže zvyšuje riziko vytvárania polarizovaných pracovísk, ako aj medzigeneračný nesúlad. Rozpory môžu nakoniec brániť v nábore, udržaní a motivácii kvalifikovaných mladých talentov.
V Macedónsku, Francúzsku a Turecku sa takmer tretina pracovníkov vo veku 18 až 29 rokov vyjadrila, že sú vysoko angažovaní voči svojim zamestnávateľom, čo naznačuje, že sa firmy môžu tešiť z relatívne stabilnej a produktívnej situácie. Na druhej strane, na spodných priečkach rebríčka je Holandsko a Slovensko (obe krajiny po 9 percent), Srbsko s Portugalskom (obe krajiny po 7 percent) a Maďarsko s Českou republikou (obe krajiny po 6 percent). Všetky tieto krajiny čelia úplne opačnej situácii. Udržanie si mladých talentovaných zamestnancov môže byť pre firmy v týchto krajinách veľmi problematické, keď ich ekonomiky zosilnejú.
GfK Group poskytuje informácie, ktoré potrebujú spoločnosti v priemysle, maloobchode, službách a médiách pre uskutočňovanie svojich strategických trhových rozhodnutí. Spoločnosť poskytuje informačné a poradenské služby vo svojich troch obchodných sektoroch: Custom Research, Retail and Technology a Media. Je prítomná vo viac než 100 krajinách a zamestnáva vyše 10 tisíc pracovníkov. V roku 2010 tržby GfK Group dosiahli 1,29 miliardy eur.