BRATISLAVA 22. októbra (WEBNOVINY) – Testovanie deviatakov nedokáže zmerať skutočné vedomosti žiakov, upozornila Slovenská asociácia učiteľov slovenčiny. Žiaci podľa nich aj vďaka chaotickej reforme zlyhávajú pri testovaní a ich známky nekorešpondujú s výsledkami testovania deviatakov.
Slovenčinári tvrdia, že Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) dlhodobo ignoruje upozornenia zo strany laickej verejnosti, rodičov aj žiakov, že niektoré položky testovania deviatakov sú zavádzajúce a aj napriek systematickej príprave sa dajú vyriešiť iba tipovaním.
„Názory nás, bežných učiteľov z praxe, nie sú rešpektované, hoci vychádzajú z bezprostredného kontaktu so žiakmi základných a stredných škôl,“ uviedla vo vyhlásení členka predsedníctva asociácie zastupujúca základné školy Xénia Činčurová.
Slovenčinári pripomínajú nedostatky, vraj ich ignorujú
Asociácia dlhodobo pripomienkuje nedostatky vo vyučovaní slovenčiny a ponúka poradenstvo. Ak sa podľa nich budú naďalej ignorovať pripomienky, kríza vo vzdelávaní sa bude len prehlbovať. Tento prístup poškodzuje študentov najmä stratou ich motivácie učiť sa, domnievajú sa učitelia.
Slovenčinári sa zaoberali aj čitateľskou gramotnosťou. Navrhli oddelenie testovania čitateľskej gramotnosti od predmetu slovenský jazyk a literatúra, keďže takzvané čítanie s porozumením by malo byť kompetenciou všetkých učebných predmetov, nielen úlohou pre slovenčinárov.
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) odmieta vyjadrenia, že žiaci zlyhávajú pri testovaní deviatakov alebo sú poškodzovaní či strácajú motiváciu.
Ústav sa bráni, v teste sa vraj nedá zlyhať
„Nejestvuje totiž kritérium, pri nedosiahnutí ktorého by žiaci mohli v teste zlyhať, teda ho nespraviť. Výsledkom žiaka je totiž jeho percentuálna úspešnosť a porovnanie s výkonmi ostatných deviatakov v ročníku, nie to, či žiak v teste vyhovel alebo nevyhovel,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská.
Nesúhlasí ani s tým, že ich známky nekorešpondujú s výsledkami testovania deviatakov. „Pri každoročnom poskytovaní spätnej väzby školám na základe výsledkov celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka konštatujeme vysokú mieru korelácie medzi známkou žiakov a ich úspešnosťou v teste,“ dodala. Riaditeľka NÚCEM zdôraznila, že pri zostavovaní testov pre deviatakov úzko spolupracujú s učiteľmi z praxe. Podieľajú sa ňom aj slovenčinári z asociácie.
Deviatakov opäť čaká celoslovenské testovanie, ktoré sa uskutoční 13. marca 2013. Preverí ich vedomosti z matematiky, slovenského jazyka a literatúry, maďarského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a slovenskej literatúry, ukrajinského jazyka a literatúry.