BRATISLAVA 17. januára (WEBNOVINY) –
Čerpanie eurofondov
Z celkovej alokovanej sumy 11,498 mld. eur Slovensko ku koncu minulého roka vyčerpalo 2,877 mld. eur, čo je 25,02 %.
V porovnaní s 30. júnom 2010, pred výmenou vlády, keď využívanie eurofondov bolo na úrovni 8,39 %, za jeden a pol roka čerpanie vzrástlo o 16,63 percentuálneho bodu.
Oproti koncu roka 2010 miera využívania peňazí Európskej únie zrýchlila o 11,6 percentuálneho bodu a v porovnaní s koncom júna vlaňajška o 6,6 percentuálneho bodu. Zakontrahovaných, čiže zazmluvnených bolo koncom vlaňajška 7,778 mld. eur prostriedkov z eurofondov, čo je 67,64 % z alokovanej sumy.
Oproti koncu júna 2010 kontrahovanie vzrástlo o 26,86 percentuálneho bodu.
Za výzvu považuje najmä realizáciu veľkých projektov v hodnote nad 50 mil. eur pri diaľničnej výstavbe a modernizácii železničnej infraštruktúry. Šéf rezortu dopravy o tom informoval na tlačovej besede počas piateho výročného zasadnutia národného monitorovacieho výboru, ktorý hodnotil doterajšie čerpanie finančných prostriedkov Európskej únie.
Figeľ predpokladá, že Slovensko dokáže využiť všetky európske zdroje na už rozbehnutú a pripravovanú výstavbu úsekov na diaľnici D1. Podmienkou je podľa neho seriózne pokračovať v príprave, súťažení aj realizácii projektov.
Dynamika čerpania
„Je to výrazná dynamika, ak si porovnáme pol druha roka a predchádzajúce obdobie,“ reagoval minister dopravy na zvýšenie využívania eurofondov z 8,4 % pred výmenou vlády v júni 2010 na 25 % koncom minulého roka. „Táto nová dynamika sa musí ešte ďalej zvýšiť,“ dodal Figeľ. Urýchlenie čerpania eurofondov za jeden a pol roka od zmeny vlády podľa neho umožnilo veľa konkrétnych zmien. Spomenul zrýchlenie implementačných postupov, odbúranie prekážok v príprave projektov, ako aj zníženie celkovej administratívnej záťaže prijímateľov príspevkov či zefektívnenie realizácie projektov a kontroly verejného obstarávania.
Nárast zamestnanosti
Výsledkom rýchlejšieho míňania eurofondov je podľa Figeľa napríklad nárast zamestnanosti, podpora hospodárskeho oživenia, odstraňovanie alebo zmierňovanie regionálnych rozdielov a celková modernizácia Slovenska. „Ku koncu minulého roka vďaka eurofondom sa na Slovensku udržalo 16 tis. pracovných miest a bolo vytvorených ďalších 6 100 miest,“ povedal Figeľ. Súčasné čerpanie eurofondov tak podporuje okolo 22 tis. pracovných miest.
Exminister Vážny kritizujePodľa poslanca Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) je škoda, že minister Figeľ si uvedomil až po jeden a pol roku, keď je už zrejme neskoro, že eurofondy treba dynamizovať. „Prečo ich nedynamizoval vtedy, keď sa to ešte dalo v pohode stihnúť a prečo vyhodil z fondov stavby, ktoré sa už mohli čerpať? Mne to niekedy pripadá ako sabotáž čerpania,“ uviedol exminister dopravy pre agentúru SITA. Spomenul pritom úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov – Brodno a obchvat Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2. Na čerpanie europeňazí podľa neho nestačí mať len kontrakt medzi štátom a zhotoviteľom, ale aj schválenú žiadosť o nenávratný finančný príspevok. „A v tomto je pokrok za celé obdobie Figeľovho vedenia rezortu prakticky nulový,“ myslí si Vážny.
Využiť všetky financieFigeľ dúfa, že budúca vláda bude pokračovať v efektívnom využívaní eurofondov. Neobáva sa, že by sa čerpanie európskych peňazí po predčasných marcových voľbách malo spomaliť. Slovensko by malo podľa neho využiť 100 % možných zdrojov v eurofondoch a nazdáva sa, že je to reálne. Očakáva, že do dvoch rokov budú zakontrahované všetky peniaze. „Pri čerpaní stúpla dynamika na jeden percentuálny bod za mesiac. Ak to má byť zvládnuté v plnosti, tak si to žiada ešte pridať o polovicu, ale hlavne v programoch, ktoré zaostávajú, to musí byť silnejšie. Slovensko potrebuje využiť všetky financie,“ povedal Figeľ.
Ministerstvo dopravy ako centrálny koordinačný orgán pre eurofondy chce v tomto roku pokračovať v zvyšovaní ich čerpania. Medzi jednotlivými z 11 operačných programov sú vo využívaní peňazí totiž veľké rozdiely. „Bolo by zlé, ak by Slovensko v niektorých programoch malo prísť o financie,“ povedal Figeľ. Ide najmä o program Informatizácia spoločnosti, ktorý má s 9 % najnižšie čerpanie európskych zdrojov, ale aj program Vzdelávanie s čerpaním na úrovni 13,4 %.