BRATISLAVA 7. júna (WEBNOVINY) – Slovensko už požiadalo Európsku komisiu o poskytnutie nenávratného finančného príspevku na výstavbu prvej časti diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra. Potvrdil to v utorok minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). „Zhruba rok trvá proces prípravy žiadosti o nenávratný finančný príspevok a potom následne niekoľko mesiacov jej posudzovanie a odsúhlasovanie v Európskej komisii,“ uviedol minister na otázku, či schvaľovanie žiadosti o peniaze nemôže skomplikovať financovanie prác.
Tender na stavbu 9-kilometrového úseku na uvedenej diaľnici je už v záverečnom štádiu. Čaká sa, či sa niekto z neúspešných uchádzačov ohradí proti výsledkom vyhodnotenia ponúk. Ak by sa tak nestalo, Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. bude môcť uzavrieť zrejme ešte v tomto mesiaci zmluvu s víťazom súťaže a následne sa začnú stavebné práce.
„Všetci účastníci boli oboznámení s rozhodnutím. V rámci dvoch týždňov môžu namietať voči tomuto rozhodnutiu, termín končí 15. júna. Následne bude podpísaná zmluva, ktorá na základe súťažných podmienok zadefinuje kontrakt a potom je možné pristúpiť k odovzdaniu staveniska a začatiu výstavby,“ informoval minister Figeľ. Najnižšiu cenu spomedzi 13 ponúk predložila spoločnosť Váhostav – SK, a.s. spolu s firmou Bögl a Krýsl, a to 59,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). V
porovnaní s predpokladanou hodnotou zákazky vo výške 94,65 mil. eur je to menej o 37 % alebo o 34 mil. eur. Stavebné práce na časti diaľnici pri Levoči sú plánované na dva a pol roka alebo 914 dní, financované majú byť zo 65 % z eurofondov a z 35 % zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.
Výstavba diaľnic môže byť lacnejšia a rýchlejšia.„Dá sa ísť racionálne a férovo pod úroveň ceny štátnej expertízy a súťaž, v ktorej bol aj Doprastav, to potvrdila. Rozdiel ponuky medzi víťazom a Doprastavom bol skôr veľmi malý,“ povedal Figeľ. Nemyslí si však, že by oveľa nižšia vysúťažená cena oproti odhadovanej pre levočskú diaľnicu bola dumpingová, teda pod úrovňou nákladov. „Ide o cenu, ktorá zodpovedá pomerom na trhu“, uviedol minister. O cene podľa neho v tomto prípade rozhodli 13 súťažiaci a NDS vybrala toho, ktorý ponúkol najnižšiu cenu.
Figeľ očakáva, že cenový vývoj aj pri veľkých zákazkách bude tlačiť na odhadované ceny štátnej expertízy v nasledujúcich rokoch. „To, ako dnes rozhodujeme o cenách stavieb a dosahované výsledky budú stláčať úroveň cenového nastavenia na Slovensku. Je to veľmi potrebný trend, štátna expertíza musí aj odborne obstáť, ale aj ekonomicky zohľadniť pomery v stavebníctve tak, aby vytvárala dobrý, dôveryhodný základ pre verejné obstarávanie,“ dodal Figeľ.
Ministerstvo dopravy plánuje postupne predkladať do Bruselu žiadosti o poskytnutie peňazí aj na výstavbu ďalších plánovaných úsekov D1. V súčasnosti trvajú verejné súťaže na projektovanie a výstavbu úseku D1 Fričovce – Svinia v dĺžke 11,2 kilometra pri Prešove (predpokladaná cena 213,19 mil. eur bez DPH) a úseku Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,5 kilometra pri Martine (predpokladaná cena 334,72 mil. eur). NDS pripravuje vyhlásenie nového tendra, keďže prvý zrušila, aj pre druhú časť D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra a tiež pre úsek D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke 15,25 kilometra pri Ružomberku