Slovensko sa stalo tranzitnou krajinou pre kamióny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kamióny
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 6. marca (WEBNOVINY) – Slovensko sa stalo pre nízke pokuty a ich nedostatočnú vymožiteľnosť tranzitnou krajinou pre zahraničné kamióny. Také sú závery mimoriadnej kontroly, ktorú počas sobotňajšej noci uskutočnil Národný inšpektorát práce v spolupráci s políciou. „Inšpektori práce v noci na celom území krajiny skontrolovali 165 vodičov vozidiel nad 3,5 tony, z toho bolo až 116 zahraničných. Zistených bolo 147 priestupkov, inšpektori udelili pokuty za 4 144 eur,“ informoval agentúru SITA Igor Holéczy z Národného inšpektorátu práce.

Vzhľadom na susedné krajiny máme nízke pokuty. „Od zahraničných dopravcov sú navyše nevymožiteľné. Tento stav chceme v čo najkratšom čase zmeniť úpravou legislatívy,“ povedala generálna riaditeľka Národného inšpektorátu práce Jana Popovičová. Kým bloková pokuta na Slovenku je maximálne 165 eur, napríklad v Maďarsku a v Poľsku môžu kamionisti za rovnaký priestupok dostať až 1 600 eur. Maximálna pokuta však môže byť ešte vyššia. Podľa pripravovanej novelizácie zákona by sa výška pokuty mala zvýšiť na približne 300 eur.

Iným problémom je nedostatočná vymožiteľnosť uložených pokút. Slovenskí inšpektori práce totiž v súčasnosti nemajú právomoc zadržať doklady k prepravovanému tovaru, čo by zabránilo vodičom v pokračovaní v jazde. Novelizácia legislatívy by preto mala umožniť inšpektorom zadržať tieto doklady, čo je podľa skúseností z iných krajín účinným nástrojom na vymáhanie uložených pokút priamo na mieste.

Inšpektori práce vlani na cestách pri kontrolách vodičov kamiónov odhalili vyše 6 200 priestupkov a uložili pokuty za takmer 123 000 eur. Inšpektori skontrolovali vyše 6 000 vodičov vozidiel nad 3,5 tony, z nich až 2 500 bolo zo zahraničia. Pri zahraničných vodičoch odhalili takmer 2 600 priestupkov. Najviac zahraničných vodičov pochádzalo z Česka, Maďarska, Poľska a Rumunska.

Medzi najčastejšie odhalené nedostatky patrí nedodržanie denného času odpočinku, denného limitu vedenia vozidla či týždennej doby odpočinku. Čoraz častejšie však inšpektori odhaľujú používanie magnetov, ktoré vyradia digitálne tachografy z činnosti, či používanie dvoch kariet vodiča jedným vodičom.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať