BRATISLAVA 17. decembra (WEBNOVINY) – Spôsob vstupu strategického partnera na bratislavské letisko (BTS) by mal byť známy do konca februára budúceho roka, dokedy má ministerstvo dopravy v spolupráci s letiskom vypracovať príslušnú koncepciu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v piatok na tlačovej besede v tejto súvislosti povedal, že hľadanie strategického partnera neznamená nevyhnutne jeho predaj, pretože existujú na to aj iné možnosti. Výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva Bratislavského letiska Maroš Jančula uviedol, že strategický partner by napríklad mohol vybudovať na letisku infraštruktúru, ktorú by potom aj prevádzkoval. Podľa neho však rozhodnutie o spôsobe spojenia letiska so strategickým partnerom treba dobre zvážiť. Stará budova letiskového terminálu má byť odstránená tiež do februára a na jej mieste by mala vyrásť do leta 2012 nová budova, ktorá bude prepojená so súčasným novým terminálom.
„Čo sa týka hľadania strategického partnera, neznamená to nevyhnutne predaj alebo privatizáciu, pretože existujú aj iné formy spolupráce. Predbežné závery budú súčasťou koncepcie, ktorú spolu pripravujeme a sfinalizujeme do konca februára,“ povedal minister Figeľ. „Intenzívne pracujeme na hľadaní modelu tohto partnerstva. Ponúka sa nám niekoľko možností, ktoré už sú overené vo svete a už je na nás, aby sme rozpracovali detailnejšie projekt hľadania strategického partnera,“ uviedol Jančula. Strategický partner podľa neho nebude mať celé letisko, môže však vybudovať časť infraštruktúry, z ktorej bude profitovať, alebo prevádzkovať niektoré prevádzky na letisku. Akékoľvek partnerstvo, ktoré má strategický charakter, pokračoval riaditeľ letiska, trvá dlhé roky a na dlho ovplyvní región. O predpokladanom roku vstupu strategického partnera na bratislavské letisko sa zatiaľ nevyjadrili.
Letisko nie je podľa Jančulu izolovaný subjekt, ale brána na sprostredkovanie transferu ľudí. „Pre nás je veľmi ťažké prilákať sem dopravcov, ak nemajú koho voziť. Máme obmedzené zdroje v zmysle cestujúcich, ktorí každý rok opúšťajú Slovensko na dovolenky a vracajú sa naspäť, ale máme veľmi málo tých, ktorí k nám prilietajú len kvôli tomu, že je tu Bratislava a idú ďalej,“ dodal Jančula. Jednou z hlavných úloh letiska v budúcom roku je preto začať intenzívnejšie rokovať so subjektmi, ktoré sú za jeho pomyselnou bránou.
Minister dopravy pripomenul, že záujem leteckých prepravcov o bratislavské letisko pomaly, ale isto rastie. „Vnímam to aj ako odozvu na krízové roky a zmeny, o ktoré sa usilujeme. Sú to signály nielen z blízkych destinácií, ale aj zo vzdialených krajín. Slovensko a Bratislava nemusí byť partnerom len pre regióny v strednej Európe, ale v oveľa širšom priestore,“ predpokladá Figeľ.
Nové trojčlenné predstavenstvo bratislavského letiska nastúpilo 10. septembra tohto roka na základe rozhodnutia mimoriadneho valného zhromaždenia štátnej akciovky. Členmi predstavenstva popri Jančulovi sú Jaroslav Mach a Juraj Mitka. Súčasná vláda plánuje pripraviť vstup strategického investora na letisko, čo by malo podporiť jeho ďalší rozvoj. Letisko vybavilo za desať mesiacov tohto roka 1,49 mil. cestujúcich, keď sa ich pokles medziročne zmiernil na jedno percento. Najväčšie slovenské letisko vlani vybavilo 1,71 mil. pasažierov, čo bolo medziročne menej o 23 %, alebo o 508,6 tisíca. Približne rovnaký počet plánuje obslúžiť aj v tomto roku. Letisko v minulom roku hospodárilo so stratou po zdanení 2,68 mil. eur a pred zdanením 3,25 mil. eur. V prevádzkovej činnosti dosiahlo letisko bez odpisov dlhodobého majetku a finančných nákladov zisk vo výške 9,27 mil. eur. Spolu s nimi letisková spoločnosť vykázala prevádzkovú stratu 6,29 mil. eur.
Počas terajšej zimnej sezóny, od 31. októbra do 26. marca 2011, fungujú na letisku pravidelné linky piatich leteckých spoločností do 19 destinácií v jedenástich krajinách. Pravidelné lety prevádzkujú spoločnosti Ryanair, České aerolínie, Danube Wings, LOT Polish Airlines a Sun d´Or International.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. (BTS) je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.