BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) – Spotreba piva na Slovensku sa podľa predbežných údajov Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS) vlani znížila o 4,5 % v porovnaní s rokom 2009. Ako pre agentúru SITA uviedol výkonný riaditeľ zväzu Roman Šusták, pod pokles sa podpísalo predovšetkým minuloročné daždivé počasie, ktoré pivárom neprialo. Svoju úlohu zohrala podľa neho aj nepriaznivá ekonomická situácia, ktorá zmenila spotrebiteľské správanie ľudí. „Napriek negatívnym číslam nepovažujeme situáciu za kritickú. V porovnaní s Českou republikou, kde spotreba v minulom roku klesla o 8 až 10 %, nie je náš výsledok taký zlý,“ povedal Šusták.
Slovenskí výrobcovia piva podľa údajov SZVPS v minulom roku na domáci trh dodali 3,111 mil. hektolitrov piva, pričom zo zahraničia sa doviezlo ďalších približne 600 až 800 tis. hektolitrov piva. „Vývoz piva zo Slovenska bol v minulom roku na úrovni 153 tis. hektolitrov,“ doplnil Šusták.
Zníženie spotreby pocítila aj spoločnosť Heineken Slovensko, ktorá vlani zaznamenala medziročný pokles predaja piva. Dôvodom bola podľa manažérky pre korporátne vzťahy firmy Hany Šimkovej pokračujúca hospodárska kríza, ako aj nestále počasie. „Dôsledky zmien v spotrebiteľskom správaní z dôvodu nepriaznivej ekonomickej situácie budú pravdepodobne pokračovať aj v roku 2011, i keď veríme, že tento nepriaznivý vývoj sa zmierni,“ uviedla pre agentúru SITA Šimková.
Aktuálny rok prinesie mierne zlepšenie oproti vlaňajšku aj podľa Šustáka. „Trh by už nemal ďalej klesať, mal by sa skôr stabilizovať,“ myslí si výkonný riaditeľ zväzu. Slovenské pivovary sú v prognózovaní vývoja na tento rok opatrné, keď najväčšie obavy majú z opätovných plánov vlády zvýšiť spotrebnú daň z piva. Minuloročný pokus presadiť jej zvýšenie o 49 % parlamentom neprešiel, no koalícia avizovala, že sa k tejto téme vráti v tomto roku.
Šimková považuje rozhodovanie v otázke spotrebných daní z piva za kľúčovú udalosť pre celý pivovarnícky sektor. „V minulom roku pivovarníci spoločnými silami argumentovali slovenskej vláde o dôsledkoch zvýšenia spotrebných daní o navrhovaných 50 % a sme veľmi radi, že kompetentné orgány tieto argumenty vypočuli,“ povedala. Ako dodala, spoločnosť Heineken Slovensko dúfa, že aj v tomto roku pivovarníci dokážu prostredníctvom svojich argumentov presvedčiť politikov o potrebe zachovania nediskriminačného a zdravého konkurenčného prostredia na trhu alkoholických nápojov na Slovensku.
Hovorkyňa spoločnosti Pivovary Topvar Zuzana Lošáková vidí situáciu podobne. „Budúci vývoj trhu s pivom na Slovensku bude okrem iných faktorov ovplyvnený aj legislatívnym prostredím. Ak by napríklad došlo k ďalšiemu zvýšeniu spotrebnej dane, ako bolo navrhované minulý rok, môžeme očakávať ďalšie náročné roky a ďalšie klesanie slovenského trhu s pivom,“ uviedla Lošáková. Ako pripomenula, od roku 2003, kedy výrazne vzrástli spotrebné dane, zaznamenáva celkový slovenský pivný trh neustály pokles. „Tento vyústil do zatvorenia 7 z 12 pivovarov na Slovensku,“ doplnila Lošáková.