BRATISLAVA 22. februára (WEBNOVINY) – Termín, kedy nákladné automobily a autobusy začnú na cestách 1. triedy opätovne platiť mýto, zostáva naďalej neznámy. Nič na tom nezmenilo ani pondelňajšie stretnutie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho so zástupcami Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, Asociácie nákladných dopravcov, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a prevádzkovateľa mýtneho systému SkyToll. Hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič po dvojhodinovom rokovaní novinárom povedal, že v piatok 26. februára o 10:00 sa na ministerstve dopravy uskutoční ešte jedno stretnutie o mýte a po ňom by už mal byť známy termín platenia mýtneho na hlavných cestách.
„Ani jedna z technických pripomienok, ktoré padli, nie ja taká závažná, že by sme to nevedeli spustiť k 1. marcu. Napriek tomu si chceme nechať čas do konca týždňa a vtedy povieme definitívny termín,“ dodal Jurikovič. Nevylúčil pritom, že to môže byť 1. marca. Podľa Česmadu Slovakia zásadné veci pri kontrole prevádzky mýta sú v poriadku.
Preveriť je potrebné ešte niektoré technické detaily, napríklad fungovanie on-line systému a kontrolu zo strany dopravcov. „Zásadné veci ako skutočne prejazdené kilometre a fakturovaná suma sú bez problémov. Množstvo reklamácií, o ktorom hovoril SkyToll je 32, čo je z celkového počtu promile. Tieto technické problémy vieme odstrániť,“ informoval ďalej Jurikovič. Opätovné spustenie mýta, dočasne pozastavené od 14. januára, umožní zmena príslušnej vyhlášky o spoplatnených úsekoch. Tento legislatívny proces môže podľa Jurikoviča trvať najmenej týždeň.
„O termíne sme nehovorili, hovorili sme o systéme prevádzkovania mýta, o tom, čo doteraz funguje a bolo urobené Termín je v kompetencii ministerstva dopravy,“ povedal po rokovaní viceprezident Česmadu Slovakia Pavol Jančovič. Principiálne veci ako úseky, sadzby pri overovaní správnosti údajov podľa neho fungujú. Otázne sú len drobné prevádzkovo-technické záležitosti súvisiace so spustením mýta na cestách 1. triedy. Ide o administratívne veci, prenosy dát ako aj označenie úsekov na začiatku a konci, čo má byť pripravené do konca júna.
Faktúry sú podľa Jančoviča dobré, presné, len ich príprava má byť ešte zlepšená. „Nezaoberáme sa súhlasom so spoplatnením od 1. marca, opakovane hovoríme, že mýto má byť spravodlivé, musí fungovať, musí byť precízne a perfektné,“ dodal Jančovič. Mýto podľa neho od perfektného fungovania už nemá príliš ďaleko. Doladiť treba drobné technické záležitosti medzi operátormi fleetových kariet, NDS, SkyToll-om a dopravcami. Autodopravcovia ani nežiadali ďalší odklad platenia mýta na hlavných cestách.
Predseda Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček má podľa viceprezidenta Česmadu Slovakia pravdu, že vo faktúrach za využívanie ciest 1. triedy je nulová sadzba, keďže sa za ne neplatí, čo neumožňuje kontrolu sumy za prejazdené úseky. „Má pravdu, že nedá sa kontrolovať, pokiaľ nevieme, koľko bude fakturované, keďže sadzba je definovaná ako nula. Predpokladám, že systém bude tak nastavený, že to bude súhlasiť,“ dodal Jančovič. Dodal, že na rokovaní riešili úseky, ktoré sú fakturované, čiže na diaľniciach a rýchlostných cestách. Česmad Slovakia neplánuje prísť s novými požiadavkami na fungovanie mýta.
SITA