BRATISLAVA 23. apríla (WEBNOVINY) – Na Slovensku sa v tomto roku otvorí viac nových plôch obchodných centier ako v susednom Česku, celkovo až takmer 144,9 tis. metrov štvorcových. Vyplýva to zo správy realitnej poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield „Výstavba nákupných centier v Európe“. Dôvodom by mal byť fakt, že slovenský trh obchodných centier je malý a developeri ho preto objavili až v rokoch 2005 až 2006. „V tej dobe začala mimoriadna aktivita na strane domácich hráčov, ako aj veľkých zahraničných developerov. Na Slovensku sa momentálne dokončujú projekty, ktorých príprava bola vtedy odštartovaná,“ uviedol vedúci maloobchodného tímu Cushman & Wakefield Martin Žížala.
V Čechách sa tohto roku plánuje výstavba alebo rozšírenie nákupných centier o celkovej ploche 101 tis. metrov štvorcových, čo je o 19 % menej ako rok predtým. „V Českej republike sa prejavuje útlm výstavby, ku ktorému sa developeri rozhodli v rokoch 2007 až 2008,“ informoval Žížala. Podľa neho bolo už v tej dobe jasné, že postupne dôjde k nasýteniu trhu a rozmach výstavby z predchádzajúcich rokov opadne. Ako ďalej Źížala uviedol, výstavba nákupného centra vrátane prípravnej fázy trvá približne štyri roky. „Česká republika má výhodu v tom, že developeri svoje aktivity prispôsobili trhu ešte skôr, ako ich k tomu donútila kríza. V dôsledku tohto, je dnes trh vyvážený a nestretávame sa s plošným prebytkom voľných plôch,“ dodal Žížala.
V Európe bolo minulý rok postavených 7,4 mil. metrov štvorcových novej plochy v nákupných centrách. Viac ako polovica z nich vyrástla v krajinách strednej a východnej Európy. V Poľsku a na Slovensku bolo v minulom roku dokončených dokonca viac plôch ako v roku 2008. V Poľsku výstavba naďalej rastie vďaka veľkosti spotrebného trhu. V krátkom horizonte sa očakáva, že v Európe bude pokračovať spomalenie výstavby nákupných plôch. Podľa odhadov Cushman & Wakefield by malo byť tento rok postavených 6,1 mil. metrov štvorcových a v budúcom 5 mil. metrov štvorcových.
SITA