BRATISLAVA 23. septembra (WEBNOVINY) –
Štát na seba môže prevziať záruky na výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). Vyplýva to z novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktorú podpísal prezident Ivan Gašparovič. Novela zákona od októbra umožní poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky (EIB) koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1.
Európska investičná banka poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice v rámci prvého balíka, časť prostriedkov vo výške jednej miliardy eur. „Vzhľadom na to, že tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, ktorú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk, predstavuje poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP projektu,“ vysvetľoval rezort financií.
Koncesnú zmluvu pre prvý balík PPP projektov podpísali 15. apríla medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina.
Kabinet schválil druhý dodatok ku koncesnej zmluve na D1
Vláda na stredajšom zasadnutí schválila s uzavretím druhého dodatku ku koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Minister dopravy Ľubomír Vážny má podľa vlády dodatok ku koncesnej zmluve podpísať do 22. októbra. Dôvodmi schválenia druhého dodatku je uskutočnenie prípravných prác na diaľničných úsekoch ešte pred dňom účinnosti koncesnej zmluvy, alebo dosiahnutím finančného uzavretia projektu, ako aj stále pretrvávajúca kríza na finančných trhoch a s tým súvisiaci nedostatok likvidity. Ministerstvo financií odporučilo vláde dodatok schváliť.
Podľa ministerstva dopravy to znemožňuje koncesionárovi získať dostatočné financovanie a finančne uzavrieť projekt v predpokladanom termíne 15. októbra. Účinnosť koncesnej zmluvy, ako aj termín finančného uzavretia projektu sa preto dodatkom predlžuje na 15. februára 2010. V nadväznosti na to sa predlžujú aj termíny pre povolenie na predčasné užívanie a kolaudačné rozhodnutie jednotlivých úsekov D1 Dubná Skala – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia. Koncesionár sa na základe druhého dodatku zaväzuje realizovať prípravné práce v maximálnej cene 17,85 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Koncesionár ich má hradiť z vlastných prostriedkov.
Koncesná zmluva pre prvý balík PPP projektov bola podpísaná 15. apríla tohto roku medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Prvý dodatok ku koncesnej zmluve bol uzatvorený 20. mája. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok vysúťaženej sumy. Súčasťou prvého balíka PPP projektov sú úseky D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov.
SITA