BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – V tomto a budúcom roku by sa na Slovensku mala začať výstavba najpotrebnejších úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke takmer 160 kilometrov.
Zároveň má byť v týchto dvoch rokoch dokončených okolo 50 kilometrov a v roku 2015 by malo pribudnúť ďalších 75 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.
Vyplýva to z Národného programu reforiem SR, ktorý ministerstvo financií predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. V súčasnosti sú rozostavené úseky D1 a R4 v dĺžke 60 kilometrov.
Väčšiu pozornosť je potrebné venovať obnove ciest prvej triedy, pretože od roku 2000 sa podiel komunikácií v nevyhovujúcom stave zvýšil dva a pol násobne.
„Z hodnotiacich údajov Slovenskej správy ciest z roku 2012 vyplýva, že 44 % ciest prvej triedy je v nevyhovujúcom stave. V havarijnom stave je ďalších 5 %,“ informuje dokument v časti o dopravnej a telekomunikačnej infraštruktúre.
Peniaze pôjdu aj na opravu
Cesty prvej triedy obsluhujú takmer polovicu všetkej dopravy na Slovensku. V rokoch 2011 až 2016 má byť obnovených viac ako štvrtina ciest prvej triedy.
Zvýšenie si žiada aj kvalita a kapacita železničnej dopravy, ktorá zaostáva za cestnou. „Počet železnicami prepravených cestujúcich na 1 000 obyvateľov sa u nás pohybuje v 10-násobne nižších hodnotách ako priemer EÚ,“ uvádza plán reforiem.
Pokračujúca modernizácia železničnej infraštruktúry má prispieť k zmierneniu preťaženej cestnej siete presunom dopravných výkonov na železnice. V nasledujúcich troch rokoch by malo byť zmodernizovaných 60 kilometrov železničných tratí a začať sa má modernizácia ďalších 67 kilometrov.
Prvý projekt na modernizáciu osobných vlakov, ktorý s využitím peňazí EÚ začal v roku 2010, skončí v tomto roku. Vymení sa tak pätina vlakových súprav v regionálnej a prímestskej železničnej osobnej doprave.
Železnice zredukujú sieť
Ministerstvo dopravy pripravilo podrobnú analýzu využitia jednotlivých železničných úsekov, ktorá identifikovala neefektívne úseky. Na základe výsledkov analýzy sa určia priority železničnej dopravy a bude racionalizovaná jej sieť.
Zvýšenie efektívnosti verejnej osobnej dopravy by malo zabezpečiť odstránenie súbehov medzi prímestskou autobusovou a železničnou regionálnou dopravou. Zároveň sa má posilniť nadväznosť autobusov na vlaky ich vzájomným previazaním do jednotného systému.
„Vláda SR uvažuje nad zavedením zákona o dopravnej autorite, ktorá bude zabezpečovať plynulé, funkčné a hospodárne strategické plánovanie dopravy v rámci SR. Rozpočet na takéto opatrenie ešte nie je vyčíslený, ale predpokladá sa financovanie na princípe poplatkov od účastníkov trhu,“ vyplýva z Národného programu reforiem SR 2013.
Pripraví sa tiež stratégia rozvoja cyklistickej dopravy. Počíta sa s vybudovaním tisíc kilometrov cyklotrás do roku 2020, na čo majú byť využité peniaze európskych fondov a samospráv. Rozpočet na roky 2014 až 2016 predstavuje okolo 45 mil. eur.