Štát vraj na mýte nezarobil nič, žiadajú ho zlacniť o pätinu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Myto
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 19. februára (WEBNOVINY) – Vláda by mala znížiť sadzby mýta o 20 %, zaviesť monopolnú daň pre prevádzkovateľa mýtneho systému a znížiť spoplatnenie prejazdu intravilánov obcí a miest. Navrhuje to hnutie Nova Daniela Lipšica, podľa ktorého totiž štát od roku 2010, kedy bol mýtny systém zavedený, nezískal takmer nič. Väčšina financií vyzbieraných od dopravcov vraj nepoputovala do rúk štátu, ale na účty prevádzkovateľa celého systému, spoločnosti SkyToll.

V roku 2009 totiž zaplatili autodopravcovia ešte za diaľničné nálepky spolu 55 miliónov eur. Z toho 3 milióny eur predstavovali prevádzkové náklady a štátu tak zostalo 52 miliónov eur. Lipšic poukazuje na to, že v tomto roku by mali autodopravcovia zaplatiť spolu 158 miliónov eur, teda vyše trojnásobok. Spoločnosti SkyToll však má zostať 99 miliónov eur a do štátneho rozpočtu tak poputuje len 59 miliónov eur. „Je to skoro rovnako, ako štát získal pred zavedením mýta. S tým rozdielom, že kým vtedy drvivá väčšina peňazí išla štátu, teraz si dve tretiny ponecháva súkromný investor,“ skonštatoval na stredajšej tlačovej besede člen hnutia Nova Marcel Klimek.

Danile lipsic
Foto: SITA/Marián Peiger

Mýto by podľa neho malo zostať výlučne diaľničným mýtom s rozumnou sadzbou. Kým na Slovensku je v súčasnosti mýtom zaťažených 7,5 % z celej cestnej siete, v okolitých krajinách je to vraj len zhruba 1,5 %. „Krajiny ako Nemecko či Rakúsko nezdaňujú iné cesty ako diaľnice a aj sadzby sú rozumnejšie,“ tvrdí Klimek. Návrh, aby monopolnú daň platil aj prevádzkovateľ mýtneho systému, plánuje Nova predložiť do parlamentu čo najskôr. „Prevádzkovateľ mýtneho systému je takým istým monopolistom, ako napríklad SPP, ale osobitný odvod sa ho dodnes netýka,“ argumentuje Klimek.

Pre posledné zmeny v mýtnom systéme, ktoré okrem iného zahŕňajú rozšírenie spoplatnených úsekov ciest, plánujú autodopravcovia štrajkovať. O tom, či by sa štrajk mal uskutočniť, sa rozhodne pravdepodobne po najbližších rokovaniach na ministerstve dopravy. Podľa predsedu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Milana Laurinca je stretnutie na ministerstve, na ktorom sa má rozhodnúť o ich požiadavkách, plánované vo štvrtok tento týždeň. „Po ukončení stretnutia UNAS rozhodne o ďalšom postupe, kde zohľadníme postoje autodopravcov v celej SR. V prípade nesplnenia našich požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať,“ upozornil Laurinec.

UNAS napríklad žiada zníženie spoplatených úsekov, zrušenie platenia mýta v intravilánoch obcí a miest a monitoringu pohybu nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta. Autodopravcovia vzniesli sedemnásť požiadaviek týkajúcich sa najmä mýtneho systému. Žiadajú znížiť dĺžku spoplatnených ciest I. triedy o 1199 kilometrov a preklasifikovať 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. UNAS trvá na splnení všetkých požiadaviek a polovičné riešenia považuje za neprípustné. „Vychádzajú totižto z dôkladnej analýzy podmienok a možností autodopravcov. Preto trváme na všetkých bodoch, len niektoré sú vyslovene pálčivé, iné menej, ale sú dôležité,“ povedal Laurinec.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel Lipšic
Firmy a inštitúcie SkyToll, a.s.