BRATISLAVA 9. decembra (WEBNOVINY) – Štátom ovládané firmy v pôsobnosti rezortu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) nezaplatili načas svoje záväzky za vykonané stavebné práce. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) sa kvôli tomu sťažoval premiérovi, na list zo 6. októbra však nedostal odpoveď. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s., Slovenská správa ciest (SSC) a Železnice Slovenskej republiky dlhovali najväčším slovenským stavebným spoločnostiam ku koncu septembra okolo 90 mil. eur po lehote splatnosti. Železnice dlh už uhradili, ďalšie dve spoločnosti sa pre agentúru SITA nevyjadrili, podľa rezortu dopravy však mali svoje dlhy zaplatiť. „Podľa mojich informácií majú jednotlivé spoločnosti všetky náležitosti vyriešené a nemajú záväzky, ktoré by neboli uhradené,“ reagoval hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.
Prezident zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč v stredu pre agentúru SITA povedal, že hoci premiér na ich list neodpovedal, predsa mal nejaký účinok. „NDS a ŽSR začali postupne splácať záväzky asi dva až tri týždne po napísaní listu premiérovi,“ upresnil šéf stavebných podnikateľov. Podľa zväzu ide o zásadný a systémový problém, ktorým by sa mala vláda urýchlene zaoberať.
Riaditeľ Tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR Braňo Ondruš pre agentúru SITA uviedol, že predseda vlády neodpovedal ZSPS, lebo list považoval za podnet, poukázanie na problém, ktorý treba urýchlene riešiť. Fico sa preto obrátil v prvom rade na ministra dopravy so žiadosťou o informácie a o preverenie skutkového stavu. Premiér zasiela stavebným podnikateľom písomnú odpoveď po oboznámení sa s problémom. Ten vznikol v súvislosti s tým, že stavebné spoločnosti realizovali pre tri štátne spoločnosti práce na projektoch, ktoré sú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie.
„Štátne spoločnosti sa oneskorili s platbami preto, lebo museli splniť náročné administratívne podmienky nielen pre schválenie samotných projektov, ale aj pre schválenie a overenie platieb za realizované stavebné práce. Napriek týmto skutočnostiam vykonal predseda vlády kroky k tomu, aby NDS, SSC a ŽSR urýchlili odstránenie všetkých administratívnych prekážok, ktoré bránili vyplateniu podlžností,“ vysvetlil Ondruš. Všetky tri spoločnosti cez rezort dopravy informovali premiéra, že v priebehu októbra a novembra sa podarilo administratívne náležitosti týkajúce sa platieb vyriešiť a v súčasnosti už neevidujú žiadne záväzky po lehote splatnosti voči stavebným firmám.
Železnice k 30. septembru dlhovali po lehote splatnosti 16,282 mil. eur za modernizáciu trate Žilina – Krásno nad Kysucou, a to zhotoviteľovi stavby Združeniu Žilina – Krásno, pod vedením Doprastavu a stavebnému dozoru – Inžinierske združenie Kysuce. Železnice v tom čase nemali potrebné prostriedky zo zdrojov Európskej únie. „K dnešnému dňu sú všetky faktúry po lehote splatnosti uhradené v plnej výške,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Na problém s neplnením záväzkov štátom ovládaných spoločností upozornili premiéra v liste okrem Lukáča aj traja viceprezidenti zväzu a zároveň predstavitelia najväčších stavebných firiem – podpredseda predstavenstva spoločnosti Doprastav, a.s. Bratislava Dušan Mráz, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Váhostavu – SK, a.s. Žilina Ján Kato a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb, a.s. Košice Jaroslav Jarábek. Pohľadávky za 90 mil. eur sa týkajú najmä týchto troch spoločností.
„Predovšetkým štát by si mal zabezpečiť dostatočné zdroje na plnenie svojich záväzkov v príslušných lehotách splatnosti tak, aby sa prerušil nešťastný reťazec vzájomného neplnenia si zmluvných povinností, na konci ktorého visí hrozba prepúšťania zamestnancov stavebných firiem v masovom meradle,“ upozornili premiéra nespokojní stavební podnikatelia.
V čase hospodárskej a finančnej krízy vznikla podľa stavbárov situácia, v ktorej je ohrozené nielen prežitie významných stavebných firiem, ale tiež ich subdodávateľov. Štátom neuhradené záväzky firmy musia prekrývať drahými prevádzkovými úvermi z komerčných bánk, pričom z dôvodu odvádzania dane z pridanej hodnoty sú nútené si požičiavať i na ne. Štát úroky z týchto úverov neprepláca, hoci preukázateľne vznikli kvôli neskorým úhradám záväzkov štátu. „Dôsledky tohto bremena sú čiastočne prenášané na subdodávateľov, na malé a stredné firmy, ktorých možnosti prežitia v takýchto podmienkach sú kritické,“ upozornil ZSPS.
SITA