BRATISLAVA 12. januára (WebNoviny.sk) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) prepravila v zimnom sviatočnom období od 21. decembra 2018 do 7. januára 2019 spolu 1 672 678 cestujúcich.
Ich počet bol vyšší o viac ako 175 tisíc v porovnaní s obdobným časom na prelome rokov 2017 a 2018. Z celkových 24 144 vypravených vlakov v uvedenom období malo menej ako päťminútové meškanie do cieľovej stanice 22 589 spojov (93,6 %) a nad päť minút meškalo 1 555 vlakov (6,4 %).
Vypravili tisíce vlakov
„Priemerné meškanie všetkých sviatočných vlakov bolo 1,09 minúty. Išlo teda o približne rovnaké priemerné meškanie ako vlani (1,04 minúty). V porovnaní s minulým rokom však ZSSK tentoraz vypravila až o bezmála dvetisíc vlakov viac,“ informoval v piatok hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Ministerstvo dopravy reaguje na štrajkovú pohotovosť železničiarov a uvedomuje si investičný dlh
Na najviac vyťaženej severnej trase medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu vlaky národného osobného dopravcu v prázdninovom čase previezli 945 524 cestujúcich. Do cieľovej stanice prišlo načas (s nulovým meškaním) 294 vlakov (72,24 %) z vypravených 407 IC vlakov a rýchlikov.
Priemerné meškanie týchto spojov na uvedenej trase bolo 4,13 minúty. S meškaním do päť minút prišlo do cieľa cesty 345 vlakov (84,77 %), na čo mali podľa dopravcu výrazný vplyv viaceré mimoriadne udalostí, ktoré neboli spôsobené z viny ZSSK.
Osoba v koľajisku
„Vlaky kategórie InterCity, ktoré ZSSK prevádzkuje v komerčnom režime, prepravili počas vianočného, novoročného a trojkráľového obdobia spolu 36 809 cestujúcich, čo je o 2 089 viac ako minulý rok, pričom priemerná obsadenosť IC súpravy dosiahla 66,54 %,“ uviedol Kováč. Zo 144 IC vlakov prišlo do cieľa načas 121 (vyše 84 %).
„S meškaním do päť minút prišlo do cieľa cesty 138 IC vlakov (95,83 %) a priemerné meškanie vlakov tejto kategórie v cieľovej stanici nepresiahlo dve a pol minúty,“ priblížil Kováč s tým, že vlani to bolo 4,1 minúty.
Odborári z KOZ podporujú železničiarov v štrajku a prístup zamestnávateľa označili za arogantný
Pod najväčšie meškania sa podpísali tragické udalosti. Najrozsiahlejšie meškania v trvaní 107 minút bolo 23. decembra pri IC vlaku 523 z Bratislavy do Košíc, keď vlak zrazil a usmrtil osobu pohybujúcu sa v koľajisku.
Nehody a mimoriadne udalosti
Aj druhé najvýraznejšie meškanie v rozsahu 101 minút bolo spôsobené zrazením a usmrtením osoby ležiacej v koľajisku. Opäť sa tak stalo pri vlaku IC 523 z Bratislavy do Košíc 30. decembra.
„Potvrdilo sa, že externé vplyvy ako nehody a mimoriadne udalosti, sa zaraďujú k najčastejším dôvodom meškania vlakov ZSSK. Ďalej sú to meškania medzinárodných spojov a poruchy či výluky na železničnej infraštruktúre,“ poznamenal Kováč.
Boeing 737 Max pristál na letisku v Bratislave viac ako stokrát, Slováci na ňom lietali do Dubaja
ZSSK v čase zvýšeného dopytu posilnila IC vlaky o 3 268 miest a napriek posilňovaniu boli tieto vlaky najmä v smere z Bratislavy na východ pred sviatkami vypredané.
Národný dopravca vypravil aj štyri mimoriadne rýchliky na trase Bratislava – Žilina – Košice a 29 posilových vlakov rôznych kategórií na celom území Slovenska.