NITRA 3. júla (WebNoviny.sk) – Výstavba terminálu intermodálnej prepravy v Lužiankach pri Nitre prebieha podľa harmonogramu, zemné práce sa už skončili. Položili koľaj, ktorá spája obec Lužianky a terminál, v súčasnosti ju podbíjajú. Zároveň sa začínajú robiť finálne povrchy spevnených plôch.
Ako agentúru SITA informovala Ivana Popluhárová z odboru komunikácie generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), zmluvu s automobilkou Jaguar Land Rover o poskytovaní služieb expedičného koľajiska a skladu hotových výrobkov zatiaľ nepodpísali, prebiehajú obchodné rokovania.
Testovacia prevádzka už v júli
„Zmluva bude po podpise zverejnená v Centrálnom registri zmlúv Úradu vlády SR. Do doby jej podpísania nebudú ŽSR konkretizovať žiadne detaily,“ uviedla Popluhárová. Predpokladaný termín ukončenia stavebných prác je koniec tretieho kvartálu 2018, spustenie plnej prevádzky terminálu je naplánované na posledný kvartál roka 2018.
Podľa materiálu, ktorý pre mesto Nitra vypracovala štátna spoločnosť MH Invest, s.r.o. a ktorý bol predmetom júnového mestského zastupiteľstva, majú testovaciu prevádzku spustiť už v júli.
Štátna firma MH Invest čelí kritike mestských poslancov v Nitre, dôvodom je Jaguar Land Rover
Terminál intermodálnej prepravy stavia v severozápadnej časti Priemyselného parku Nitra – Sever za 51,8 milióna eur bez DPH firma Strabag, s.r.o., ktorá vyhrala tender. Trať zabezpečí prepravu tovarov najmä pre automobilku Jaguar Land Rover, ale aj pre celý priemyselný areál aj širšie okolie Nitry. V roku 2016 vtedajší splnomocnenec vlády SR pre prípravu a realizáciu strategických parkov Viktor Stromček informoval, že Jaguar Land Rover bude 80 percent materiálov prepravovať železničnou dopravou.
Dva funkčné celky terminálu
„Expedičné koľajisko umožní expedíciu až 240-tisíc áut ročne. To je dostatočné na to, aby sme dokázali pokryť požiadavky spoločnosti Jaguar Land Rover, resp. aj iných zákazníkov v budúcnosti,“ skonštatovala Popluhárová. TIP Lužianky bude zo západnej strany napojený na novovybudovanú logistickú cestu, ktorá vedie popri rieke Nitra. Tá je priamo napojená na rýchlostnú cestu R1.
Minister Žiga avizoval príchod nového investora na východ Slovenska, získa aj investičný stimul
Výstavbu terminálu financujú ŽSR z vlastných zdrojov. Terminál bude pozostávať z namiesto pôvodne avizovaných troch funkčných celkov zatiaľ len z dvoch – expedičného koľajiska a skladu hotových výrobkov. ŽSR si uplatili opciu na nerealizovanie kontajnerového prekladiska.
„ŽSR aj naďalej uvažujú s výstavbou kontajnerového prekladiska. Jeho výstavba bola len dočasne pozastavená s cieľom detailnejšie analyzovať možnosti a potenciál trhu a zhodnotiť, či pôvodne navrhované riešenie prekladiska odzrkadľuje trhové podmienky,“ uviedla Popluhárová.