BRATISLAVA 29. mája (WEBNOVINY) – Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) by mal do polovice júna rozhodnúť, či pre kartelovú dohodu vyškrtne príslušné stavebné firmy zo zoznamu podnikateľov.
To by pre ne mohlo znamenať, že sa nebudú môcť zúčastniť verejných obstarávaní počas niekoľkých rokov. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca ÚVO Ján Mažgút, úrad môže firmy vyčiarknuť zo zoznamu podnikateľov, ak sa potvrdí, že prestali spĺňať podmienky účasti vo verejnom obstarávaní týkajúce sa osobného postavenia.
Firme nemôže byť preukázané závažné porušenie odborných povinností
Vo verejnom obstarávaní sa podľa zákona môže zúčastniť len ten, komu nebolo v predchádzajúcich troch rokoch preukázané závažné porušenie odborných povinností, ktoré dokáže verejný obstarávateľ a obstarávateľ preukázať.
„Závažné porušenie odborných povinností je najmä účasť na dohode obmedzujúcej súťaž vo verejnom obstarávaní, porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, za ktoré bola právoplatne uložená pokuta, a iné hrubé porušenie práva alebo hrubé porušenie zmluvných povinností, ktoré možno preukázať konečným rozhodnutím príslušného orgánu verejnej moci,“ pripomenul Mažgút. Úrad môže firmu opäť zapísať do zoznamu podnikateľov až po tom, ako odpadne dôvod jej vyčiarknutia.
Šesť firiem na stavbe diaľnice D1 má zaplatiť takmer 45 miliónovú pokutu
Na cenovej dohode v tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce v roku 2005 sa podľa Protimonopolného úradu SR (PMÚ) podieľalo šesť stavebných firiem: Mota Engil, Strabag, a.s. Praha, Skanska, a.s. Praha (nástupca Skanska DS, a.s.), Doprastav, a.s., Bratislava, Inžinierske stavby, a.s. Košice a Betamont, s.r.o. Zvolen.
Spolu majú zaplatiť pokutu takmer 45 mil. eur. V lehote splatnosti do 19., resp. 22. apríla uhradila pokutu Skanska a vyše dva týždne po lehote Inžinierske stavby. Rozhodnutie PMÚ o pokute z októbra 2006 potvrdil Najvyšší súd SR 30. decembra 2013, pričom jeho rozsudok nadobudol účinnosť 20. marca tohto roka.
NDS nevie ako má pre kartel postupovať voči firmám
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), Slovenská správa ciest i tri samosprávne kraje, resp. ich organizácie požiadali ÚVO o stanovisko, ako majú pre kartel stavbárov postupovať v tendroch voči firmám. „NDS požiadala o usmernenie pri ďalšom postupe Úrad pre verejné obstarávanie,“ potvrdil pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.
Hoci úrad vo veci ešte nerozhodol, diaľničiari už skôr vylúčili zo štyroch diaľničných súťaží uchádzačov, ktorých členovia sa zapojili do kartelu. „Prebiehajúce verejné obstarávania štandardne nekomentujeme,“ odvetil na dôvod tohto postupu Jánošík. NDS podľa neho bude voči firmám pre kartel postupovať v súlade so zákonom.
„V prípade, že verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vylúči uchádzača z procesu verejného obstarávania, musí toto svoje rozhodnutie odôvodniť,“ poznamenal Mažgút. ÚVO podľa hovorcu eviduje žiadosť Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja týkajúcu sa splnenia podmienok účasti. V odpovedi poukázal na časť zákona o podmienkach účasti v prípade osobného postavenia. Slovenská správa ciest začiatkom tohto týždňa informovala, že odpoveď úradu nedostala.