BRATISLAVA 18. júla (WEBNOVINY) – Zakázať zverejňovanie prieskumov pred voľbami je príliš tvrdá reakcia na niektoré skúsenosti s predvolebnými prieskumami, myslí si politológ a majiteľ agentúry Polis Slovakia Ján Baránek.
„Chápem, prečo to navrhujú, ale nemyslím si, že je to adekvátna reakcia,“ povedal agentúre SITA.
Ministerstvo vnútra v zákone o volebnej kampani navrhuje, aby sa v záujme objektivity mohli zverejňovať prieskumy verejnej mienky len do 21 dní pred voľbami.
Baránek sa domnieva, že návrh zrejme vzišiel zo skúseností s predvolebnými prieskumami. „Niektoré prieskumy pred voľbami priniesli čudné výsledky a boli tam podozrenia z ovplyvňovania,“ uviedol.
Napriek tomu si myslí, že reakcia mohla byť miernejšia. „Tri týždne je dosť,“ hovorí s tým, že efekt predvolebných prieskumov nie je až taký silný, ako sa zdá. „Precenili účinok, ktorý prieskumy na voličov majú,“ tvrdí.
Návrh o obmedzení prieskumov pred voľbami označil sociológ a šéf agentúry MVK Pavel Haulík za veľký omyl a návrat o mnoho rokov dozadu. „Pre dnešnú dobu je to anomália,“ povedal.
Prieskum prináša podľa neho informácie a zakázať ľuďom prístup k informáciám naráža na základy Ústavy. „Považujem to za veľmi problematické. Druhá stránka je, že pri dnešnom stave informačných technológií je to možné udržať pod pokrievkou tak v Severnej Kórei a nie strednej Európe,“ hovorí.
Informácie budú podľa neho tak či tak unikať. „Prieskumy sa robiť budú, lebo tie strany, ktoré ich dnes zakazujú, ich budú potrebovať,“ mieni Haulík.
O udržateľnosti navrhovaného pravidla pochybuje aj Baránek. „Keby to niekto chcel veľmi obísť, tak to spraví,“ nazdáva sa. „Je to prejav nepochopenia charakteru dnešnej doby,“ dodáva Haulík, podľa ktorého tento návrh nemôže mať dlhú životnosť. „Myslím si, že je to tak hlúpo postavené, že to stroskotá,“ uzavrel.