BRATISLAVA 13. februára (WEBNOVINY) –
Strojvodcovia podajú žalobu na Cargo
Federácia strojvodcov SR bude žalovať Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. a zástupcov deviatich odborových centrál za podpísanie Kolektívnej zmluvy v Cargu na tento rok.
Odborové združenie rušňovodičov plánuje žalobu podať v utorok na Okresnom súde Bratislava II s návrhom na vyhlásenie kolektívnej zmluvy za neplatnú. Strojvodcovia sú presvedčení, že táto pracovná dohoda bola podpísaná protiprávne.
„Zákon má poznať každý. Keďže je to teraz v takom stave, že my tvrdíme, že konanie bolo protiprávne, oni tvrdia, že nie. No tak rozhodne súd o tom, akým spôsobom bola kolektívna zmluva na tento rok v Železničnej spoločnosti Cargo uzatvorená,“ povedal v pondelok na stretnutí s médiami prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták.
Podľa neho v žalobe žiadajú, aby podpisy pod kolektívnou zmluvou súd vyhlásil za neplatné.
Ako v pondelok na stretnutí s médiami uviedol prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták, v ten istý deň odovzdali zoznam svojich požiadaviek na ministerstve dopravy, pričom ich adresovali osobne ministrovi Jánovi Figeľovi.
„Nevylučujeme štrajk,“ povedal Hošták. Odborové združenie rušňovodičov napríklad žiada od 20. februára zaviesť transparentný systém kontroly všetkých dopravcov v železničnej doprave, ako aj to, aby Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a s. a Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. od toho istého dátumu už neuplatňovali dohody o prácach vykonaných mimo pracovného pomeru na činnosť rušňovodiča.
Strojvodcovia zároveň chcú, aby všetky tri železničné spoločnosti, teda aj Železnice SR, od 20. februára akceptovali zdravotnú spôsobilosť rušňovodiča získanú u ktorejkoľvek z nich. Cargo by podľa nich pritom malo zostať národným a strategickým železničným dopravcom.
Ministerstvo: „To snáď nemyslia vážne“
„To snáď nemyslia vážne. Navyše, ak Federácia strojvodcov mlčala, keď Ficova vláda túto nehoráznu likvidačnú akože pôžičku Cargu dala. Vyvodiť zodpovednosť voči Ficovi sa dá len vo voľbách, a nie rozhodnutím súčasného vedenia ministerstva, ktoré Cargo dáva do poriadku a ozdravuje,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Ministerstvo odporúča strojvodcom, aby sa poradili s právnikom pred tým, ako formulujú svoje požiadavky.
„Niektoré požiadavky sa totiž týkajú Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, do ktorého konania štát na základe slovenskej a európskej legislatívy nesmie zasahovať. Iné sú zase v rozpore so smernicami a nariadeniami Európskeho spoločenstva a Európskej únie,“ dodal Krajčovič.
Päť rokov staré požiadavky
„O požiadavkách sme hovorili už dávno, niektoré sú staré už päť rokov, ale nie je hlavne politická ochota ich riešiť. Nech to riešia tí, ktorí sú pri moci a problém riešiť môžu a majú,“ povedal Hošták. Pripomenul, že viaceré z terajších požiadaviek strojvodcovia vzniesli ešte v apríli minulého roka po schválení programu revitalizácie železničných spoločností.
Ministerstvo dopravy ich však podľa neho neriešilo, a preto vlani v máji zorganizovali štrajk na železnici. „Niektoré požiadavky sa opakujú, ale niektoré sú novšie. Týždeň na ich splnenie, to neznamená, že je to termín šibeničný,“ dodal šéf odborov medzi rušňovodičmi. List s požiadavkami strojvodcov dostali popri ministrovi dopravy na vedomie aj generálni riaditelia železničných spoločností.
Žiadajú zodpovednosť za nehospodárne spravovanie
Strojvodcovia žiadajú Figeľa aj o to, aby v Zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme medzi ministerstvom a osobným železničným prepravcom z decembra 2010 zabezpečil zrušenie článku, ktorý sa venuje čiastočnému zadávaniu dopravných služieb do verejnej súťaže a garancii objednaných dopravných výkonov.Aj v tomto prípade uviedli termín do 20. februára.
Rušňovodiči tiež chcú, aby bola vyvodená zodpovednosť osôb, u ktorých je podozrenie, že s majetkom železničných firiem nakladali nehospodárne, alebo svojim konaním to umožnili.
Zodpovednosť by podľa nich mala byť vyvodená aj za dôsledky poskytnutia pôžičky pre Cargo v objeme 166 mil. eur z roku 2009. Hošták ďalej uviedol, že činnosť zahraničných dopravcov v železničnej doprave by mala byť umožnená len v prípade splnenia reciprocity so slovenským dopravcom a v rámci interoperability za dodržania podmienok európskej smernice z roku 2005.
Od decembra sú v pohotovosti
Federácia strojvodcov a Federácia vlakových čiat vyhlásili štrajkovú pohotovosť vlani 29. decembra. Prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták to zdôvodnil ich nespokojnosťou so sociálnym dialógom v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. a Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s., ako aj nerešpektovaním odborárov. Kolektívnu zmluvu v Cargu na tento rok obe federácie nepodpísali, lebo sa podľa nich nemohli zúčastniť na záverečnom kole vyjednávania.Na ňom sa vedenie firmy dohodlo s deviatimi z jedenástich odborových zväzov na raste platov o 2 % s účinnosťou od 1. januára tohto roka.
Vlakové čaty a strojvodcovia neuspeli s návrhom na zvýšenie príplatku za prácu v sťaženom pracovnom režime z 0,05 eura na 0,25 eura za hodinu.
Podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní sa môže zamestnávateľ dohodnúť s odborovými zväzmi, zastupujúcimi väčšinu zamestnancov. Cargo tvrdí, že deväť centrál, s ktorými sa dohodlo, zastupuje väčší počet zamestnancov ako ostatné dve federácie, a uzavretá kolektívna zmluva je v súlade so zákonom.