Francúzsky súd v pondelok zbavil spoločnosti Airbus a Air France obvinení z neúmyselného zabitia v súvislosti s haváriou letu Air France 447 z Ria de Janeiro do Paríža v roku 2009, ktorá si vyžiadala 228 mŕtvych.
Panel troch sudcov rozhodol, že neexistuje dostatok dôkazov o priamej väzbe medzi rozhodnutiami spoločností a haváriou.
Aj keď súd neuznal spoločnosti vinnými z trestného činu, sudcovia uviedli, že Airbus a Air France nesú občiansku zodpovednosť za škody spôsobené haváriou lietadla a nariadili im odškodniť rodiny obetí.
Vyslanie čínskeho satelitu ovplyvnilo lety z Taiwanu, bezletovú zónu vyhlásili na 27 minút
Celkovú sumu panel neposkytol, ale na september naplánoval pojednávania, aby sa to vyriešilo. Agentúra AP pripomína, že Air France už odškodnila rodiny obetí, ktoré pochádzali z 33 krajín vrátane Slovenska.
Rozhodnutie súdu je prehrou pre rodiny obetí, ktoré bojovali 13 rokov o to, aby sa prípad dostal na súd. Proces trval dva mesiace. Spoločnosti čelili pokutám do 225-tisíc eur každá, ak by ich uznali vinnými z neúmyselného zabitia.
Lietadlo A330-200 sa stratilo z radarov počas búrky nad Atlantickým oceánom 1. júna 2009. Na jeho palube bolo 216 pasažierov a 12 členov posádky. Nájdenie lietadla a jeho čiernych skriniek na dne oceána v hĺbke okolo 4 000 metrov trvalo dva roky.
Oficiálne vyšetrovanie zistilo, že k leteckému nešťastiu prispelo viacero faktorov vrátane chyby pilotov a námrazy na vonkajších senzoroch nazývaných Pitotove trubice.
Air France bola obvinená z toho, že napriek rizikám neuskutočnila školenie v prípade námrazy na Pitotových trubiciach, Airbus zase z toho, že neurobil dosť na to, aby urýchlene informoval letecké spoločnosti a ich posádky o chybách s danými zariadeniami, alebo aby zabezpečil výcvik na zmiernenie rizika.
Havária natrvalo ovplyvnila letecký priemysel a viedla k zmenám v predpisoch pre snímače rýchlosti vzduchu a v spôsobe výcviku pilotov.