POPRAD 6. apríla (WEBNOVINY) – Predstavitelia Tatravagónky, a.s. Poprad počas návštevy prezidenta Ruskej federácie na Slovensku podpíšu tri dohody o spolupráci s Ruskými železnicami a spoločnosťou TMH Vagonostrojenie. Ruské železnice a Tatravagónka sa zaväzujú, že najneskôr do 31. decembra tohto roku vytvoria spoločný rusko-slovenský podnik. Hlavným zameraním podniku bude vývoj, skúšky a certifikácia vývoja podvozkov nákladných vozňov pre potreby dráh Ruskej federácie, vypracovanie technickej dokumentácie pre projekty spoločného vývoja a výroby nákladných vozňov, vypracovanie konštrukčnej dokumentácie pre výrobu, údržbu, opravy, rekonštrukcie a modernizácie nákladných vozňov, vyvinutých spoločným podnikom, inžinierska podpora výroby, údržby a opráv nákladných vozňov a následné projekčné a inžinieringové služby. Súčasťou dohôd o založení spoločných podnikov bolo aj vypracovanie investičných štúdií. Predpokladaná výška investícií je približne 100 mil. eur. Agentúru SITA informovala hovorkyňa spoločnosti Tatravagónka, a.s. Poprad Zuzana Janečková.
Spoločný rusko-slovenský podnik sa bude zaoberať najmä výrobou krytých nákladných vagónov s posuvnými stenami na prepravu kusového tovaru pre potreby Ruských železníc. Spoločnosť Tatravagónka a Ruské železnice sa dohodli na výrobe 2 tis. kusov tohto typu vagóna. V budúcnosti by sa mali vyvíjať aj nové typy špecializovaných vagónov s dokonalejšími technickými a úžitkovými parametrami. Tatravagónka má tiež podpísať dohodu so spoločnosťou TMH Vagonostrojenie. Spoločný podnik s Tatravagónkou by mal vyrábať plošinové vagóny a podvozky, ktoré sa používajú v Ruskej federácii. Nové vagóny by sa mali vyrábať v prevádzke Tatravagónky v Trebišove a v novom spoločnom rusko-slovenskom podniku, keďže v Poprade nie je potrebný rozchod
Už v súčasnosti má Tatravagónka platnú zmluvu s Ruskými železnicami na výrobu 90-stopového, dvojčlánkového vagóna na prepravu veľkoobjemových kontajnerov. Tento typ vagóna sa má vyrábať v prevádzke Trebišov.
Kontraktačný objem je zatiaľ 300 vagónov, ale plánuje sa jeho navýšenie o minimálne 100 kusov. Tento typ vagóna bol vyvinutý špeciálne pre ruský trh a začiatku jeho výroby predchádzalo rozsiahle testovanie prototypu. Na základe úspešného absolvovania testov ruská strana odovzdala jeden z prvých certifikátov spoločnosti Tatravagónka, ktorý ju oprávňuje vyrábať tento typ pre trh s rozchodom 1 520 milimetrov. V súčasnosti Tatravagónka vyvíja ďalší prototyp krytého vagóna, ktorý bude slúžiť na prepravu kusového tovaru.
V roku 2008 vyrobila spoločnosť Tatravagónka 2 400 vagónov a 8 120 podvozkov. V minulom roku to bolo osem typov vagónov v celkovom počte 2 234 vagónov a 5 763 podvozkov. Tržby za predaj vlastných výrobkov a služieb dosiahli v roku 2008 úroveň 273,164 mil. eur a v minulom roku 252,282 mil. eur. Tatravagónka v súčasnosti zamestnáva 2 153 zamestnancov, čím sa radí medzi najväčších zamestnávateľov v regióne.
Železničná strojárenská výroba má v spoločnosti Tatravagónka viac ako 85-ročnú tradíciu. V novembri 2006 prevzala popradskú Tatravagónku spoločnosť Optifin Invest, ktorá vlastní 100-percentný podiel. Ďalšou akvizíciou bola v roku 2008 spoločnosť Vagónka Trebišov, ktorá sa 31. decembra 2009 zlúčila s Tatravagónkou. Poslednou akvizíciou Tatravagónky, a.s. Poprad vo februári tohto roku bolo získanie 49,555-percentného podielu v spoločnosti Gniewczyna v Poľsku.
SITA