BRATISLAVA 4. októbra (WebNoviny.sk) – Poskytovatelia taxislužieb bežne obchádzajú pracovnoprávne vzťahy a využívajú obchodné vzťahy so živnostníkmi, resp. prenajímajú vozidlá. Odhalili to kontrolóri inšpektorátov práce pri previerkach zameraných na prevádzku taxislužieb na Slovensku. Funguje to tak, že vodič si prenajme od spoločnosti vozidlo a zaplatí za neho prenájom, vrátane poplatku za služby dispečingu.
„Taxislužbu vykonáva v čase a spôsobom podľa svojho rozhodnutia, teda nie je v podriadenosti zamestnávateľa. Nekoná podľa jeho pokynov a nemá určený pracovný čas, čiže nespĺňa znaky závislej práce,“ informovala agentúru SITA Barbora Petrová z tlačového odboru Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Nedostatky zistili tiež v odmeňovaní
Inšpektoráty práce vykonali pri prevádzke taxislužieb od roku 2013 do 28. septembra tohto roka spolu 544 kontrol, z toho v tomto roku zatiaľ 106. Zistili celkovo 133 nedostatkov, v aktuálnom roku trinásť. Z celkového počtu nedostatkov sa 115 týkalo porušení Zákonníka práce a osemnásť porušenia zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
„V oblasti vzniku, zmien a skončenia pracovného pomeru bolo zistených 33 nedostatkov. V oblasti odmeňovania bolo zistených 26 nedostatkov a v oblasti dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru pätnásť nedostatkov,“ priblížilo ministerstvo práce. Iné nedostatky v pracovnoprávnych vzťahoch sa týkali 22 prípadov.
Kontroly odhalili tiež porušovanie podmienok licencovanej živnosti, prípadne jej vykonávanie bez povolenia. „Riešenie tejto problematiky nie je v kompetencii inšpekcie práce,“ uviedol rezort práce. Orgánom dozoru a kontroly podľa zákona o cestnej doprave z roku 2012 sú obce, mestá a polícia. „Vykonávanie kontrol taxislužby orgánmi inšpekcie práce bez odborných orgánov dozoru v zmysle zákona o cestnej doprave nemá praktický význam a je neefektívne,“ dodalo ministerstvo.
Inšpekcia nemá možnosť kontrolovať Uber
Pokiaľ ide o alternatívnu taxislužbu Uber, s prihliadnutím na princípy jej fungovania, inšpekcia práce podľa rezortu nemá možnosť reálne ju kontrolovať. Táto služba na Slovensku funguje v hlavnom meste od polovice augusta na základe sprostredkovania vodičov a cestujúcich cez smartfónovú aplikáciu. Spoločnosť a jej vodiči podľa dostupných údajov zatiaľ nespĺňajú podmienky pre taxislužbu, na čo ju upozornilo aj ministerstvo dopravy.
Inšpektoráty práce vykonávajú kontroly na základe plánov ako mimoriadne previerky, prešetrovanie podnetov a spoločné dopravno-bezpečnostné akcie na vyžiadanie Policajného zboru SR. Väčšina previerok je v rámci mimoriadnych akcií na kontrolu nelegálneho zamestnávania, ako aj dodržiavania predpisov v oblasti pracovnoprávnych vzťahov v súčinnosti s políciou.
Poukázali aj na problém čiernej práce
Únia taxikárov z Bratislavy (UTB) počas nedávnej protestnej jazdy v hlavnom meste poukázala aj na problém čiernej práce, niekedy krytej fiktívnymi pracovnými zmluvami. „Vieme o piatich spoločnostiach, ktoré sa tvária ako taxislužba. Niekto si kúpi autá, nájde šoférov, označí sa ako taxislužba, ale v podstate je to požičovňa áut. Šoféri jazdia bez všetkého, len na pracovnú zmluvu,“ povedal pre agentúru SITA predseda UTB Ondrej Wenzl.
Živnostníkmi je podľa neho 90 až 95 percent taxikárov. Drvivá väčšina trhu, podľa odhadov 90 percent, funguje cez dispečerské služby. Tie za objednávku po telefóne dávajú zákazníkom zo základnej ceny zľavu aj 50 percent. Šéf UTB kritizoval závislosť taxikárov od dispečerov. „Desať percent, ktorí sú nezávislí, nie sú pod firmami, má väčšinou už obsadené strategické miesta, kde ľudia najviac nastupujú a ďalší sa tam nedostanú,“ dodal Wenzl.