BRATISLAVA 14. septembra (WEBNOVINY) – Tender na výstavbu vyše 15-kilometrového úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vyhlásiť v septembri, prípadne v októbri tohto roka. V novembri alebo decembri by malo začať aj verejné obstarávanie na stavbu 8-kilometrového úseku D1 Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra. Verejná súťaž na ďalší úsek D1 Turany – Hubová v dĺžke 13 kilometrov pri Martine má predpokladaný termín začatia v prvom polroku budúceho roka. „Tieto termíny sú iba predpokladané, nakoľko sú podmienené konaním aj iných inštitúcií, nielen NDS,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca diaľničiarov Marcel Jánošík.
Odhadované stavebné náklady na diaľnicu Hubová – Ivachnová, ktorá má odľahčiť Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy, sú 507,62 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Súčasťou diaľnice bude dvojkilometrový tunel Čebraď. Financovaná má byť z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Podľa Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 verejné obstarávanie na stavbu diaľnice malo začať v júni a zmluva so zhotoviteľom mala byť podpísaná v jesenných mesiacoch. Práce mali začať ešte v tomto roku a ich ukončenie bolo plánované v lete 2015. Zhotoviteľ bude zodpovedný za doprojektovanie stavby do realizačnej dokumentácie podľa v súčasnosti platných noriem.
Diaľnica Višňové – Dubná Skala má predpokladané stavebné náklady 663,33 mil. eur bez dane. Táto stavba s tunelom by mala začať na budúci rok a trvať päť rokov, financovanie je predpokladané zo štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom Európskej investičnej banky. Na výstavbu diaľnice už nie je možné použiť európske peniaze v súčasnom programovom období, keďže podmienkou je, aby projekty boli dokončené do roku 2015. Ide o najočakávanejšiu a najnákladnejšiu diaľničnú stavbu na Slovensku.
Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová predstavujú 698,22 mil. eur bez dane. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra má byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu. Ministerstvo dopravy plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar 2012. Mimovládne organizácie spochybnili posúdenie vplyvu stavby na chránené územie prírody a následne Európska komisia vlani neschválila financovanie projektu PPP, ktorého súčasťou bol úsek Turany – Hubová. To znemožnilo finančné uzatvorenie prvého balíka PPP. Rezort dopravy začal diskutovať s ministerstvom životného prostredia, ochranármi a samosprávami príslušných obcí. Ekológovia presadzujú variant trasy diaľnice so 6-kilometrovým tunelom Korbeľka. Doplňujúce posúdenie projektu a jeho vplyvu na chránené územie Natura 2000 má preveriť navrhnuté zmierňujúce a kompenzačné opatrenia a v prípade potreby navrhnúť nové, aby boli vplyvy stavby na okolie minimálne.